Dubaj aktywnie i z sukcesami przyciąga międzynarodowy biznes. Chociaż rozwój ten rozpoczął się od odkrycia złóż ropy naftowej na terenie emiratu w 1966 roku, to decyzje strategiczne kładące nacisk na rozwój handlu, sektorów finansowych i turystyki sprawiły, że dzisiaj dochody z tego surowca stanowią jedynie 4% PKB.

Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) bardzo szybko podjęły się długoterminowych inwestycji, które nie bazowały jedynie na zyskach z ropy naftowej. Dzięki temu Dubaj staje się chętnie wybieranym kierunkiem nie tylko wyjazdów wakacyjnych, ale również podróży biznesowych. Miasto kusi wielu zagranicznych inwestorów możliwością otrzymania udogodnień podatkowych, przyjazną atmosferą i korzystnym środowiskiem pracy. W 2015 r. ponad 22 tys. przedsiębiorców z zagranicy uzyskało zgodę na prowadzenie działalności biznesowej w tym mieście.

Rosnące znaczenie sektora BPO i ICT

Władze Dubaju wcześnie zaczęły finansować branżę BPO, dostrzegając potencjał outsourcingu usług biznesowych w regionie MENA (ang. Middle East and North Africa) oraz w samych Zjednoczonych Emiratach. Powstały specjalne strefy z niezbędnym zapleczem technologicznym oraz przepisy i regulacje, które miały służyć monitorowaniu rozwijającego się obszaru. Na wsparcie liczyć mogą też firmy IT, które w ZEA w ciągu ostatnich 15 lat wysunęły się na pozycję najbardziej rozwiniętych w regionie GCC (ang. Gulf Cooperation Council – Rada Współpracy Zatoki)
Jedną ze stref, w której funkcjonują międzynarodowe firmy IT, takie jak Oracle, IBM czy Microsoft, jest Dubai Media City. Jest ona częścią TECOM (Dubai Technology, Electronic Commerce and Media Free Zone Authority). W 2013 roku z inicjatywy księcia Dubaju stworzono plan Dubai Smart City. Jego ambitne założenia bazują na wdrożeniu publicznie dostępnych, nowoczesnych rozwiązań, obejmujących m.in. transport, komunikację, infrastrukturę telekomunikacyjną i edukację.

Tydzień nowoczesnych technologii

Dubaj stara się przyciągać również startupy, firmy IT oraz małe i średnie przedsiębiorstwa tworzące innowacyjne rozwiązania. Z badań Gartnera wynika, że branża nowych technologii w regionie MENA do 2020 roku będzie warta nawet 168 miliardów dolarów. W celu poszerzania perspektyw biznesowych, nawiązywania kontaktów oraz podkreślenia roli obszaru technologicznego, co roku organizowane są targi nowych technologii Gitex Technology Week, które w dniach od 14 do 18 października tego roku odbędą się po raz 38. Jest to okazja dla firm z ponad 100 krajów do nawiązania kontaktów biznesowych. Gitex to również okazja do zbudowania świadomości potencjału handlowego i współpracy firm ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Polski. Na targach swoje stoisko o powierzchni 30 m2 będzie miało Centrum Business in Małopolska, w ramach którego przedstawiciele ICT z Małopolski zaprezentują swoją ofertę lub
skorzystają ze wsparcia tłumacza przy rozmowach B2B z partnerami zagranicznymi z regionu. 11 i 25 września br. w siedzibie CEBiM, w ramach programu Power Up Your Business in Małopolska, odbędą się dodatkowo bezpłatne spotkania informacyjne dotyczące współpracy z ZEA. Biorąc pod uwagę strategię Dubaju dotyczącą koncepcji budowania inteligentnego miasta, targami powinny zainteresować się szczególnie firmy oferujące rozwiązania z dziedzin takich jak: automatyka i robotyka, inteligentny transport, data center, cloud, big data, oprogramowanie dla przedsiębiorstw, IoT, VR/AR czy bezpieczeństwo cybernetyczne. Wraz z rozwojem dofinansowywanego z rządowego budżetu planu rozwoju miasta, rósł będzie popyt na tego typu usługi, produkty czy wiedzę ekspercką.

Annual Investment Meeting

Ważnym wydarzeniem, przyciągającym inwestorów z całego świata, przedstawicieli rządów czy agencji rozwoju, jest również Annual Investment Meeting (AIM). Do tej pory zorganizowano 8 edycji, a na tegorocznych targach, które odbyły się na terenie World Trade Center w Dubaju na powierzchni 8 tys. m2, obecnych było 20 322 uczestników ze 143 krajów, w tym podmioty z Małopolski – spółki Kraków Nowa Huta Przyszłości SA, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Krakowa i Centrum Business in Małopolska.
Podczas targów i warsztatów polscy przedstawiciele mieli okazję podjąć wiele rozmów dotyczących poszczególnych obszarów. Na przykład inwestorzy z Indii byli zainteresowani tworzeniem oddziałów własnych firm i fabryk na terenie Polski, przedsiębiorcy arabscy podjęli temat importu żywności z Polski, a biznesmeni z USA i Ukrainy pytali o przebieg współpracy ze startapami.

Polskie firmy w Dubaju

Aby z sukcesem prowadzić firmę w Emiratach, warto uczestniczyć w targach, expo i konferencjach. Wynika to z kultury biznesowej, która na Bliskim Wschodzie stawia na budowanie relacji i regularne spotkania, zanim dojdzie do porozumienia z kontrahentem. Przedsiębiorcy, którzy chcą przenieść się do ZEA, powinni pamiętać o konieczności zarejestrowania swojej działalności oraz posiadaniu lokalnego sponsora z kontrolnym udziałem w wysokości 51% w spółce. Aby tego uniknąć i zachować 100% własności, można zdecydować się na obecność w jednej z 40 specjalnych stref ekonomicznych lub wolnocłowych. Polska jest obecnie 12. największym eksporterem do ZEA.
Wartość polskich transakcji handlowych w Emiratach sięgnęła w 2016 roku 950 mld dolarów i stale rośnie. Wśród obecnych tam firm są m.in. Dr Irena Eris, Kulczyk Investment House czy Perfect Gym. Dynamiczna gospodarka Emiratów jest szansą dla firm, które byłyby skłonne dostarczać specjalistyczne produkty i usługi. Rosnące zapotrzebowanie na produkty innowacyjne i preferencyjne warunki prowadzenia biznesu w Dubaju mogą być również szansą na rozwój podmiotów z Małopolski.

Bliżej Małopolski

Zainteresowane współpracą z partnerami z Dubaju firmy nie muszą się obawiać długich podróży służbowych. Od 8 kwietnia br. działa bowiem bezpośrednie połączenie lotnicze pomiędzy Krakowem i Dubajem, obsługiwane przez linię Flydubai, działającą we współpracy z przewoźnikiem Emirates. Sam Dubaj to również idealne centrum połączeń w podróżach do Azji, Australii i Afryki – to dziś największy portem przesiadkowy na świecie, który w ubiegłym roku obsłużył 88 milionów podróżnych. Korzystając z tak dogodnej lokalizacji,
swoją pozycję zbudowały właśnie narodowe linie lotnicze ZEA Emirates, oferujące wysokiej jakości loty biznesowe oraz turystyczne. Połączenie z Krakowem, obsługiwane w ramach współpracy codeshare między Emirates i Flydubai, to drugie po lotach kursujących z Warszawy bezpośrednie połączenie z Polski. Podkreśla to atrakcyjność regionu dla inwestorów z ZEA, jak również ułatwia firmom z Małopolski budowanie relacji biznesowych z firmami z Zatoki Perskiej.