Podczas XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy przedstawiciele branży lotniczej dyskutowali na temat „Potencjalnych kierunkow rozwoju regionalnych portow lotniczych w Europie”.
W panelu, moderowanym przez Radosława Włoszka, prezesa zarządu Kraków Airport, wzięli udział: Lea Bodossian, sekretarz generalna Airport Regions Conference; Juraj Toth, – dyrektor ds. rozwoju lotniczego w AviaDev; Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych, a także prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA; Mariusz Wiatrowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Poznań Ławica Sp. z o.o.; Tomasz Kądziołka – prezes zarządu Portu Lotniczego Olsztyn – Mazury.
Rozwój siatki połączeń na lotniskach, w tym także w portach regionalnych, sprzyja zagranicznym inwestycjom. Przyczynami obserwowanego w ostatnich latach dynamicznego rozwoju portów regionalnych były polityka otwartego nieba oraz liberalizacja rynku w Unii Europejskiej. Obecnie czterysta regionalnych portów lotniczych oferuje łącznie 15 tysięcy połączeń, obsługując rocznie blisko 800 milionów podróżnych – pokazuje to, że podróż lotnicza jest bardziej dostępna (także finansowo). Pasażerowie chętnie korzystają z krótkich wyjazdów (tzw. city break). W 2003 roku z polskich lotnisk skorzystało 2,5 mln osób, w 2017 roku – aż 25 mln; z czego 62% rynku należy do portów regionalnych.
Dużym wyzwaniem pozostaje oddziaływanie ruchu lotniczego na otoczenie lotnisk oraz koszty związane z bezpieczeństwem i ochroną. Kolejnymi wyzwaniami są m.in. Brexit, rosnąca konkurencja pomiędzy poszczególnymi portami, osiągnięcie rentowności w przypadku mniejszej skali działalności i brak gwarancji finansowania niezbędnego rozwoju infrastruktury. W dyskusji o portach regionalnych w Polsce podjęto również temat wpływu Centralnego Portu Komunikacyjnego na ich przyszłość oraz budowania strategii rozwojów portów w kontekście regionu, w którym się on znajduje.
