Moda na produkty spożywcze Fair Trade zagościła u nas już dawno. Teraz nadchodzi czas na odpowiedzialną modę. KOKOworld jest polską marką, która już od siedmiu lat działa w oparciu o nurt Fair Trade (Sprawiedliwy Handel), w którym szacunek, zaufanie, przejrzyste zasady i uczciwa zapłata stanowią filar współdziałania obu stron.

Mniejszy nie znaczy słabszy. Coraz częściej słyszymy o sukcesach małych firm, które z uporem i wytrwałością wkraczają w biznes i zajmują pozycję lidera w branży. Początki nigdy nie są łatwe, ale historie i pasje ludzi stojących za powstaniem marki pokazują, że mali przedsiębiorcy cały czas mają apetyt na więcej.

AFRYKAŃSKIE INSPIRACJE

Za wieloma przedsięwzięciami biznesowymi stoją popyt i zimna kalkulacja, za KOKOworld stoją pasja, marzenia i determinacja Agaty Kurek – założycielki marki.W życiu każdego z nas przychodzi czas na zmiany, większe lub mniejsze. Dla Agaty taki czas nastąpił osiem lat temu, kiedy rzuciła pracę w korporacji, spakowała się i wyruszyła wraz z córką w podróż, która zaważyła na jej dalszych losach. Celem wyjazdu było Mali w Afryce Zachodniej.
Wyprawa i nowe znajomości zainspirowały Agatę, aby połączyć miłość do mody, muzyki, tańca, podróży, różnorodnych kultur i rękodzieła oraz przekształcić je w nowy cel życiowy. Postanowiła stworzyć firmę produkującą unikatowe ubrania i jednocześnie wspomóc wybitnych rękodzielników z wielu zakątków świata. Tak powstała marka naprawdę zaangażowana społecznie.

FAIR TRADE

W kwietniowy poranek sześć lat temu zawalił się budynek fabryki Rana Plaza w Bangladeszu, grzebiąc w swoich ruinach ponad tysiąc osób. Jak się okazało, wśród zamawiających u producentów, lekceważących jakiekolwiek prawa pracownicze i wyzyskujących pracowników, było wiele znanych marek odzieżowych, w tym także z Polski. Konsekwencją tragedii był kryzys wielu firm, które po skandalu zadeklarowały wzięcie odpowiedzialności za warunki pracy.
Miliony konsumentów zwróciły uwagę na los tych, którzy szyją nasze ubrania. Tak narodził się ruch Fashion Revolution, kierujący uwagę na kwestie odpowiedzialnej produkcji, która zaczyna się od poprawy losu rolników produkujących bawełnę. Ruch ten niemal natychmiast dotarł do Polski, a wśród pierwszych polskich marek odzieżowych działających według zasad Fair Trade była firma z Krakowa.

WSPÓŁPRACA NA ODLEGŁOŚĆ

Agata Kurek każdego rzemieślnika, z którym współpracuje, poznała osobiście podczas jednej ze swoich wypraw. Jedynym warunkiem partnerstwa jest otwartość i serdeczna współpraca. Jak mówi właścicielka: „Za każdym razem, kiedy podróżuję i spotykam wspaniałych ludzi, którzy tworzą wyjątkowe rękodzieło, ale niestety często nie są w stanie utrzymać swoich rodzin ze sprzedaży rękodzieła, które wytwarzają, zastanawiam się, jak mogłabym im pomóc, jaki model współpracy zbudować, aby wszystkim to wyszło na dobre.
I tak naprawdę to właśnie Sprawiedliwy Handel daje im szansę na rozwój”. W długoterminowej współpracy na odległość niezbędny jest internet, który na szczęście jest już dostępny nawet w najmniej cywilizowanych zakątkach świata. Dzięki niemu biznesowy partner z odległej indonezyjskiej wyspy może wysłać zdjęcia nowych wzorów materiałów, które po chwili lądują w skrzynce odbiorczej w Krakowie.

ASORTYMENT

Idea Fair Trade polega na tym, by każdy rękodzielnik otrzymał godziwą zapłatę, bez względu na to, czy materiały dostarczył Patryk spod Wieliczki czy Kis Herry z Indonezji. Dlatego też w KOKOworld nie ma spektakularnych przecen,
a asortyment nie jest wymieniany co sezon, jak ma to miejsce w popularnych sieciówkach. Za każdym produktem stoi historia życia i pracy jakiegoś człowieka. Każdego współpracownika marki KOKO poznajemy z imienia i nazwiska.

UNIKATOWA KOLEKCJA

Do Polski przybywają tkaniny przygotowane przez zaprzyjaźnionych dostawców, np. z Senegalu czy Indonezji. Firma współpracuje także z producentami ekologicznych materiałów. Zespół KOKO przygotowuje projekty ubrań, te zaś szyte są w rodzinnej szwalni pod Krakowem. KOKOworld nie tworzy kolekcji w typowym dla branży modowej rytmie. Nowości pojawiają się bardzo spontanicznie – zazwyczaj są efektem inspiracji lub doświadczenia przywiezionego z odległego zakątka świata.
Co ważne, tkaniny używane do produkcji ubrań najczęściej wykonane są ręcznie. Ich unikatowość sprawia, że kolekcje są zazwyczaj jednorazowe, a domówienie większej ilości staje się niemożliwe. KOKO słynie z wielokolorowych etnicznych mozaik. Najczęstszą inspiracją są ornamenty dalekich kultur oraz dzikiej przyrody.

ROZWÓJ MARKI

Marka cały czas prężnie się rozwija – krakowski zespół liczy już kilkunastu pracowników. W Krakowie, na ulicy Starowiślnej 19 znajduje się sklep autorski. Sprzedaż odbywa się również poprzez stronę internetową. Specjaliści od e-commerce w KOKOworld dbają, aby marka była obecna również na rynkach zagranicznych. KOKOworld to wciąż moda damska, ale od zeszłego roku dostępne są też pierwsze męskie dodatki w postaci muszek.
W tym roku marka zapowiada premierę swojej pierwszej kolekcji zaprojektowanej z myślą o Panach. Liczne podróże owocują nowymi kontaktami, a to przekłada się też na nowe wzory i rodzaje tkanin. W portfolio marki znajdziemy ubrania uszyte również z mniej znanych materiałów, jak tencel (lyocell) czy modal z celulozy, a także z organicznej bawełny z certyfikatem GOTS (przyjazny środowisku Global Organic Textile Standard), a nawet materiału z recyklingowych butelek plastikowych.