Koordynatorzy ruchu lotniczego naziemnego to jedni z najbardziej charakterystycznych pracowników lotniska. Ubrani na żółto, poruszający się żółtym samochodem z napisem Follow Me, jednym gestem potrafią zatrzymać na płycie lotniska nawet największy samolot. Są nazywani „marszałkami” od angielskiego „marshaller” czyli „sygnalista”.
Marszałkowie, są pracownikami lotniska odpowiedzialnymi za kierowanie i eskortowanie samolotów na terenie lotniska. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie, by samoloty poruszały się bezpiecznie po terenie lotniska docierając do właściwego dla nich miejsca postoju, a także wskazanymi drogami kołowania opuszczały płytę postojową w drodze na pas startowy. Dbają również o bezpieczeństwo pieszych i innych użytkowników strefy operacyjnej lotniska. Wraz z Kontrolerami ruchu lotniczego, Dyżurnymi portu stanowią trzon Służby zarządzania płyta postojową.

Marszałkowie za pomocą sekwencji znaków komunikują się z pilotem, wydając komendy jak np.: poruszaj się do przodu, zwolnij, zatrzymaj się czy wyłącz silnik. Wykorzystują do tego celu „Sygnały manewrowania”. Takich sygnałów jest ok. 30 i są one ustandaryzowane tak aby każda załoga przylatująca na dowolne lotnisko była świadoma treści przekazywanej informacji.





Koordynatorzy ruchu naziemnego korzystają z pojazdów Follow Me wyposażonych w światła błyskowe, światła przekazujące komunikaty dla załóg np.: STOP, TURN LEFT, a także urządzenia do komunikacji z kontrolą ruchu lotniczego jak i innymi służbami operacyjnymi lotniska. W wyposażeniu pojazdów znajdziemy również skaner częstotliwości radiowych umożliwiający nasłuch korespondencji.



Sekcja koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego w Kraków Airport jest częścią Działu Dyżurnych Operacyjnych Portu. Na lotnisku w Krakowie pracuje 19 Marszałków. Zapewniają oni całodobowe zabezpieczenie operacji lotniczych, pełniąc dyżury w obsadzie czteroosobowej w dzień oraz trzyosobowej w porze nocnej. Dzięki temu możliwa jest obsługa nawet kilkudziesięciu samolotów dziennie.
Aby zostać Koordynatorem ruchu naziemnego trzeba wykazać się umiejętnościami analitycznego myślenia i patrzenia przestrzennego, umiejętnością reakcji na dynamicznie zmieniającą się sytuację ruchową, a także jeśli chodzi o wymagania formalne przejść specjalistyczne szkolenie w certyfikowanym ośrodku szkolenia służb lotniskowych.



