Drugi co do wielkości kraj na świecie, lecz z liczbą ludności o 3 miliony mniejszą niż Polska i o gęstości zaludnienia zaledwie 3,6 osoby na km2. Z tego względu Kanada jest bardzo otwarta na imigrantów, a także nowe propozycje inwestycji i współpracy.
Kanada – kraj kojarzony przede wszystkim z klonowym liściem widniejącym na jego fladze, słodkim syropem, hokejem i siarczystymi mrozami. Choć mieszkańcy Kanady są często porównywani do Amerykanów, przy bliższym poznaniu okazują się bardziej stonowani i zdystansowani, także w kontaktach biznesowych. Warto dowiedzieć się czy partner, z którym zamierzamy nawiązać współpracę, należy do anglo- czy francuskojęzycznej grupy mieszkańców. Anglojęzyczni Kanadyjczycy są bardziej otwarci w kontaktach z kontrahentami, a mieszkańcy francuskojęzycznych prowincji zdecydowanie większą wagę przywiązują do przestrzegania pewnych zasad. Obie grupy posiadają jednak pewne cechy wspólne, których znajomość może okazać się przydatna podczas negocjacji i rozmów biznesowych.
Pierwsze wrażenie
Pierwsze spotkanie ma z reguły charakter zapoznawczy, a Kanadyjczycy dużą wagę przywiązują do sposobu witania się. Preferowany jest mocny uścisk dłoni połączony z patrzeniem rozmówcy prosto w oczy. Lekkie uściśnięcie ręki partnerowi może zostać odczytane jako słabość. Ważny jest również strój. Podczas spotkań biznesowych mężczyźni powinni stawiać na wizytowe garnitury, kobiety na eleganckie sukienki sięgające za kolano i oraz buty, które nie odsłaniają stóp.
Kanadyjczycy są również bardzo punktualni. Choć z pewnością wybaczą kontrahentowi drobne spóźnienie, każde niedotrzymanie terminu będzie przez nich postrzegane jako przejaw lekceważenia i braku szacunku. Jeśli zaistnieje ryzyko, że na spotkanie nie uda się dotrzeć na czas, konieczne jest wcześniejsze powiadomienie o tym oczekującego rozmówcy, a przy najbliższym osobistym spotkaniu – uprzejme przeprosiny.
Dystans jest wskazany
Mieszkańcy Kanady nie są zbyt wylewnym narodem – pod tym względem zdecydowanie różnią się od swoich południowych sąsiadów. Do zagranicznych partnerów podchodzą zazwyczaj z rezerwą. Takie zachowanie jest charakterystyczne zwłaszcza dla przedsiębiorców z Quebeku – przed rozpoczęciem negocjacji z obcokrajowcami zazwyczaj próbują dowiedzieć się o nich jak najwięcej.
Odpowiedni dystans jest również wskazany podczas samych rozmów. Dla Kanadyjczyków strefa osobista jest niezwykle ważna, a jej nieumyślne przekroczenie może skutkować zwiększeniem nieufności i jeszcze większym zdystansowaniem się kontrahenta. Jest to naród bardzo uprzejmy – i tego samego oczekują od zagranicznych gości. Warto zatem często stosować słowa „dziękuję”, „proszę” i „przepraszam”.
Ciekawostki
Porównywanie tego kraju do Stanów Zjednoczonych to nienajlepszy temat do rozmów z Kanadyjczykami. Lepiej zachować dla siebie uwagi na temat tego, w jakich dziedzinach USA jest lepsze od Kanady. Wręczenie kanadyjskiemu partnerowi upominku kojarzącego się ze Stanami Zjednoczonymi również może zostać uznane za faux pas. W rankingu Doing Business 2016, opracowanym przez Grupę Banku Światowego, prezentującym 190 krajów, w których najłatwiej prowadzi się własną działalność, Kanada zajęła dość wysoką, 22. pozycję. Również zakładanie firmy w Kanadzie jest dość łatwe. Jeśli chodzi o stopień trudności w zakładaniu własnego biznesu, kraj ten zajmuje 2. miejsce na świecie: potrzeba na to ledwie 1,5 dnia, a wymagane są jedynie dwie procedury.
Kanadę i Polskę łączą bliskie relacje dwustronne. Kraje mają doskonałe stosunki handlowe, a Polska jest najważniejszym partnerem Kanady w Europie Środkowo-Wschodniej. Kanada i Polska blisko współpracują ze sobą także na wielu innych polach, m.in. w kontekście wojskowym, jako partnerzy NATO oraz poprzez liczne programy akademickie. W kwietniu 2015 roku zniesiono obowiązek wizowy dla obywateli polskich bez paszportów biometrycznych. Wystarczy uzyskanie Elektronicznej Autoryzacji Podróże (eTA) za pomocą prostej procedury w trybie online. eTA ważna jest przez 5 lat i uprawnia do wielokrotnych podróży do Kanady.