Od tanich imitacji po perfekcyjne kopie, nie do odróżnienia od oryginałów, podrobione produkty i materiały przyczyniają się do strat finansowych i wizerunkowych wielu firm. Kluczowym rozwiązaniem staje się ochrona przed nieuczciwą konkurencją.
Szacuje się, że tylko w ubiegłym roku w Stanach Zjednoczonych podróbki kosztowały producentów oryginałów około 600 miliardów dolarów. Fabrykowane są nie tylko sprzęty elektroniczne, markowe ubrania czy meble, ale również materiały budowlane.
W przypadku elementów używanych w branżach specjalistycznych, często poza stratami wizerunkowymi i finansowymi, przedsiębiorca dodatkowo odpowiada za jakość całej inwestycji, nawet jeśli tylko jeden z wykorzystanych komponentów był podrobiony.
Innowacyjna metoda
Na potrzebę lepszego znakowania produktów i materiałów znalazła sposób krakowska firma InnovaLab, stworzona przez Katarzynę Sawicz-Kryniger. Odpowiedzią na palący problem producentów ma być system składający się z chemicznych markerów dodawanych w niewielkich ilościach do materiału jeszcze w trakcie procesu produkcji lub przetwórstwa. Tworzą one swego rodzaju DNA producenta. W ten sposób znakowana jest cały produkt na bazie tworzyw sztucznych, a nie tylko jego fragmenty, co czyni go niemożliwym do skopiowania.
Po dodania markerów do materiału na etapie produkcji możliwa jest ich weryfikacja opracowanym przez InnovaLab czytnikiem. Istnieje jednak rozwiązanie, które umożliwia ochronę również pozostałych materiałów poprzez połączenie ich z elementami już oznakowanymi. Przykładem może być pokrycie drewna lakierem zawierającym markery, dzięki czemu możliwe jest zidentyfikowanie tą metodą ostatecznego produktu.


Z krakowskiej uczelni za Atlantyk
Podczas studiów doktoranckich, kładąc nacisk na możliwość praktycznego wykorzystania wyników badań, pani Katarzyna Sawicz-Kryniger nawiązała kontakt z firmą, która borykała się z problemem znakowania. Opracowanie rozwiązania dla tej firmy było początkiem działań związanych z markerami. W Małopolskim Inkubatorze Przedsiębiorczości pomysłodawczyni metody ochrony oryginalnych komponentów zajęła pierwsze miejsce, a w ubiegłym roku uczestniczyła w szkoleniu organizowanym przez Massachusetts Institute of Technology w Bostonie.
W konkursie Global Innovator. Cometition zgłoszono 2000 start-upów z całego świata firma — InnovaLab zakwalifikowała się do finałowej 13 i zdobyła ostatecznie 5 miejsce. Ostatecznie Katarzyna Sawicz-Kryniger w 2012 r. zdecydowała się na założenie firmy, czego udało się dokonać w partnerstwie z Wrocławskim Centrum Badań EIT+, akceleratorem i największym centrum badawczo-rozwojowym RTO w Polsce. W 2016 r. InnovaLab zdobył nagrodę Innovator Małopolski w kategorii chemia.
Współpraca
Zarówno udział w konkursach, jak również rozmowy prowadzone z biznesmenami, dały Katarzynie Sawicz-Kryniger potężny zastrzyk wiedzy i rozeznania w potrzebach producentów. Wykorzystywane przez firmę InnovaLab markery cieszą się zainteresowaniem również ze względu na sposób ich produkcji i wprowadzenia do materiału, który okazuje się opłacalny kosztowo, czym wyróżnia się na tle konkurencyjnych metod.
W tej chwili InnovaLab współpracuje m.in. z Ergis, środkowoeuropejskim liderem w przetwórstwie tworzyw sztucznych, międzynarodową firmą poligraficzną LSC Communications Europe w zakresie aplikacji powłoki drukarskiej, a także Sestec Polska — producenta bezformaldehydowego kleju wykorzystywanego np. do produkcji płyt meblowych. W zależności od projektu InnovaLab angażuje również naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej lub Politechniki Krakowskiej.
