Polska to doskonałe miejsce do inwestowania i rozwijania biznesu. Inwestorzy zagraniczni chętnie lokują swój kapitał nad Wisłą. Najwięcej spółek z udziałem kapitału zagranicznego rejestruje się w województwach mazowieckim, małopolskim i dolnośląskim. Jak wygląda kultura biznesowa w Polsce i co należy wiedzieć przed przystąpieniem do negocjacji?

Polscy przedsiębiorcy w relacjach biznesowych są zazwyczaj formalni, a podczas pierwszych spotkań podchodzą do swoich rozmówców z pewną rezerwą. Zwykle jednak mówią, co myślą i przechodzą od razu do sedna sprawy. Charakterystyczne dla polskiej kultury biznesowej jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą i zapewnienie odpowiedniej przestrzeni osobistej (mniej więcej na długość ramienia).
Polacy często wychodzą z założenia, że ważne kwestie biznesowe należy omawiać osobiście, a częste wizyty i rozmowy telefoniczne są przydatne w ustaleniu relacji biznesowych. Chętnie rozważą każdą propozycję nawiązania współpracy z zagranicznymi partnerami. Pisemna umowa ma dla nich największą wartość i choć może być poprzedzona ustnymi ustaleniami, wszelkie postanowienia powinno się zawierać na piśmie.

Liczy się język

Polacy są postrzegani jako naród dobrze wykształcony, wykwalifikowany i kompetentny. Przestrzegają ustalonych wcześniej reguł i protokołów – zazwyczaj wymagają tego także od swoich rozmówców. Językiem urzędowym jest polski, ale Polacy mówią też po angielsku – jeśli nie płynnie, to przynajmniej w stopniu komunikatywnym.Znajomość języków obcych jest bardzo pożądana na polskim rynku pracy – wielu pracodawców już na etapie rekrutacji wymaga tej umiejętności od swoich kandydatów.
Dlatego też podczas spotkań biznesowych z partnerami spoza Polski rzadko kiedy można spotkać się z barierą językową. Negocjacje prowadzone są zazwyczaj w języku obcym – najczęściej angielskim, niemieckim lub rosyjskim.

Przygotowując się do rozmów z polskimi przedsiębiorcami, warto nauczyć się co najmniej kilku słów bądź fraz w ich ojczystym języku. Z pewnością wywrze to dobre wrażenie na uczestnikach spotkania.

Tytułem wstępu

W polskim społeczeństwie istnieje zwyczaj używania tytułów i zwrotów grzecznościowych. Dopóki oficjalnie nie zostanie się poproszonym, by zwracać się do partnera np. po imieniu, mężczyzn powinno się tytułować „Pan”, a kobiety – „Pani”. Kiedy rozmawiamy z osobą piastującą stanowisko wyższego szczebla, także nie powinniśmy pomijać zwrotów grzecznościowych – uważa się to za niegrzeczne.
W relacjach biznesowych za niekulturalne i pozbawione szacunku postrzega się również zwracanie do partnera wyłącznie po nazwisku. Zwracając się do dyrektora firmy, w niektórych firmach należy powiedzieć „Panie Dyrektorze”. Używanie w miejscu pracy tytułów zawodowych czy naukowych nie jest powszechne – za wyjątkiem szkół wyższych lub przedsiębiorstw działających w branży medycznej.

Negocjacje po polsku

Polacy preferują spokojny i bezpośredni styl negocjacji. Ważna jest dla nich uczciwość oraz to, jak sam proces negocjacyjny wpłynie na całokształt relacji biznesowej. Może on trwać dość długo. Ma to związek z silnym zhierarchizowaniem firm w Polsce oraz jasno określonymi granicami władzy. Z tego względu otwarte sprzeciwianie się lub krytykowanie przełożonych jest niedopuszczalne.
  Osoby decyzyjne to najczęściej wyżsi rangą menedżerowie, choć zdarza się, że delegują oni swoje uprawnienia na osoby niżej postawione w hierarchii firmy. Bardziej złożone kwestie są często szerzej konsultowane, by osiągnąć konsensus i zyskać poparcie dla podjętej decyzji.