Obecnie firmy coraz częściej nie tylko skupiają się na prowadzeniu efektywnej działalności biznesowej, lecz także starają się odpowiadać na potrzeby otoczenia i związanych z przedsiębiorstwem partnerów. Aby działania prowadzone w ramach CSR były skuteczne, powinny stanowić część kultury organizacji.
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest elementem świadomego zarządzania, polegającym na kształtowaniu pozytywnych relacji wewnątrz organizacji, a także poza nią – ze społecznościami lokalnymi oraz interesariuszami. Istotne jest, by nie był to zabieg jednorazowy, lecz stały aspekt funkcjonowania organizacji. Prowadzony w ten sposób biznes buduje pozytywny wizerunek firmy, integruje ją z otoczeniem, buduje kapitał społeczny i pozwala na zrównoważony rozwój.
CSR W POLSCE
Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej uwzględniają corporate social responsibility podczas budowania długofalowej strategii. Potwierdza to m.in. kolejny rekord dobrych praktyk odpowiedzialnego biznesu, opisanych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) w najnowszym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. W obecnym raporcie zebrano aż 1190 dobrych praktyk, czyli o 300 więcej niż w edycji poprzedniej. Jak podkreślają twórcy raportu, zebrane praktyki to 639 nowych i 551 długoletnich, co stanowi odpowiednio o 39% i 32% więcej praktyk niż poprzednio. Zdaniem FOB świadczy to o coraz większym społecznym zaangażowaniu biznesu w Polsce i chęci dzielenia się wynikami z branżą. Co ciekawe, CSR przestaje być domeną międzynarodowych korporacji. Do 16. edycji raportu FOB zgłosiło się bowiem aż 50 małych i średnich firm.
NAJCZĘŚCIEJ REALIZOWANE CELE
Najwięcej firm angażuje się w praktyki związane z edukacją, dbaniem o zdrowie i jakość życia czy obszary związane z zaangażowaniem społecznym i rozwojem społeczności lokalnych. Prowadzone są m.in. konsultacje społeczne, rozmowy z klientami czy sesje dialogowe z interesariuszami spółki (prowadząca takie spotkania Grupa Raben chwali się np. realizacją 80% zgłoszonych pomysłów).
BEZPŁATNA APLIKACJA MOBILNA KRAKÓW AIRPORT
Dobre praktyki CSR związane są także z wprowadzaniem narzędzi, które ułatwiają korzystanie z produktów czy usług. Przykładami są np. kalkulator wynagrodzeń dla pracowników z Ukrainy agencji pracy OTTO Work Force Polska czy bezpłatna aplikacja mobilna portu lotniczego Kraków-Balice. Aplikacja ta, którą pobrano już 11 945 razy, ułatwia nawigację po terminalu, znalezienie przydatnych informacji, odbieranie powiadomień, zawiera mapę 3D parkingu czy blog lotniska. Tego typu rozwiązania służą zarówno biznesowi, ponieważ staje się on bardziej przyjazny pracownikom i klientom, ale też otoczeniu, kształtując pozytywne wzorce oddziaływania. Lektura raportów Forum Odpowiedzialnego Biznesu czy wchodzenie w dialog z najbliższym otoczeniem firmy na pewno stanowić będą dobre źródło zrównoważonej aktywności firmy.
