Popyt na transport lotniczy wciąż rośnie. Szacuje się, że w perspektywie 20 lat przekroczy on dwukrotność stanu obecnego. Nigdy dotąd świat nie był tak bardzo na wyciągnięcie ręki. Jednocześnie coraz mocniej podkreśla się konieczność zrównoważonego rozwoju w trosce o globalny ekosystem.
W tym roku mija równo sto lat od uruchomienia pierwszych na świecie cywilnych regularnych lotów. Od tego czasu liczba unikalnych połączeń między miastami przekroczyła 22 tysiące. Dostępność bezpośrednich połączeń lotniczych oraz spadek kosztów transportu umożliwia szybki przepływ ludzi, towarów, kapitału, innowacji czy technologii, stanowiąc jeden z najważniejszych czynników globalizacji. Od lat 70. rzeczywisty koszt podróży samolotem zmniejszył się o ponad 60%, co znacząco wpłynęło na wzrost popularności lotów pasażerskich. Niestety rozwój transportu ma też ciemną stronę. Przemysł lotniczy przyczynia się do około 2,5% światowej emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
W Szwecji powstało nawet specjalne określenie „flygskam”, czyli wstyd przed lataniem wywołany troską o środowisko naturalne. Jak odpowiada na te wyzwania branża lotnicza? Coraz więcej uczestników rynku lotniczego świadomie zarządza swoim wpływem i dokłada cegiełkę do ratowania planety. Inwestuje się znaczne zasoby, aby sprostać wyzwaniom środowiskowym i równocześnie móc rozwijać się w sposób zrównoważony. Świadomość odpowiedzialności, szukanie i stosowanie innowacyjnych rozwiązań oraz tworzenie partnerstw to jedyna droga, by przy obecnym zapotrzebowaniu na transport lotniczy neutralizować oddziaływanie sektora na środowisko.

ZIELONE LOTNISKO NA GALAPAGOS
Mówiąc o modelowym zarządzaniu wpływem na otoczenie, nie można nie wspomnieć o pierwszym na świecie w pełni ekologicznym porcie lotniczym Seymour, położonym w archipelagu Galapagos w Ekwadorze, znanym również pod nazwą Galapagos Ecological Airport. Obiekt zasilany jest w stu procentach energią odnawialną pochodzącą z fotowoltaicznych paneli słonecznych oraz turbin wiatrowych. Do budowy terminalu użyto materiałów z recyklingu, a woda wykorzystywana na lotnisku pochodzi z naturalnego procesu odsalania przeprowadzanego przez rośliny.
Na lotnisku zastosowano naturalne oświetlenie i podziemne kanały powietrzne, które zapewniają klimatyzację budynku. Lotnisko otrzymało tytuł pierwszego w pełni ekologicznego lotniska i uhonorowane zostało złotym certyfikatem „LEDD Gold”. W 2017 roku osiągnęło najwyższy poziom neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, zdobywając jako pierwsze lotnisko w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach akredytację Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI).
KLM NAMAWIA DO ODPOWIEDZIALNOŚCI
Linia lotnicza KLM Royal Dutch Airlines, pionier w dziedzinie lotów pasażerskich, po stu latach swojej działalności nadal wyznacza trendy, tym razem zobowiązując się do odgrywania roli lidera w tworzeniu zrównoważonej przyszłości lotnictwa. W najnowszej kampanii „Fly Responsibly” holenderski przewoźnik radzi, co zrobić, by podróżować bardziej odpowiedzialnie, i zachęca swoich klientów do rzadszego latania samolotem i korzystania z transportu kolejowego. Brzmi przewrotnie, ale w perspektywie długoterminowej ma olbrzymie znaczenie dla planety. Działania, które KLM prezentuje na stronie swojej kampanii, zakładają zaangażowanie linii lotniczych, całej branży i samych pasażerów.
KOALICJA LOTNISK NA RZECZ OGRANICZENIA EMISJI CO2
W 2009 roku Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (Airport Council International) zainicjowała globalny program Airport Carbon Accreditation, który dotyczy zarządzania emisją dwutlenku węgla na lotniskach. Program zakłada cztery poziomy akredytacji, począwszy od mapowania, przez redukcję, optymalizację, aż do osiągnięcia pełnej neutralności. Od 2015 roku liczba europejskich portów lotniczych uczestniczących w tej inicjatywie wzrosła z 92 do 133, a liczba lotnisk osiągających status neutralnych pod względem emisji CO2 wzrosła z 20 do 37. W tym roku Kraków Airport, chcąc dołączyć do grupy zielonych lotnisk, jako pierwsze lotnisko w Polsce rozpoczął proces akredytacji.
