Robot rehabilitacyjny dla dzieci, drukarka 3D, system oddymiania klatek schodowych czy innowacyjny pojazd latający – to projekty nagrodzone w zeszłym roku, wyłonione spośród 30 zgłoszeń. Wyróżnione firmy tworzą narzędzia ratujące życie, opracowują nowe materiały oraz usprawniają rozwiązania, z których korzystamy na co dzień.

Dotychczas w konkursie Innovator Małopolski wzięło udział kilkaset przedsiębiorstw z takich obszarów, jak budownictwo, medycyna, transport, chemia czy elektrotechnika. Dzięki nieszablonowym pomysłom polskie firmy kształtują swoją przewagę konkurencyjną, jednocześnie pozytywnie wpływając na atrakcyjność gospodarczą regionu. Małopolska jest regionem, który najprężniej wdraża strategie wspierania nowatorstwa.

Innowacje a współczesna gospodarka

Konkurs Innovator Małopolski od dwunastu lat aktywizuje i nagradza eksperymentatorstwo małopolskich firm. Jest organizowany przez Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Funkcjonuje w ramach projektu Enterprise Europe Network – międzynarodowej sieci powstałej z inicjatywy Komisji Europejskiej, której CTT jest członkiem. Kreatywny biznes ma duży wpływ na współczesną gospodarkę. Opracowane produkty i usługi rewolucjonizują codzienne funkcjonowanie wielu branż, optymalizują lub udoskonalają procesy, a nawet tworzą zupełnie nowe zastosowania. Dobrym przykładem firmy, która z sukcesem wprowadza innowacje, jest laureat ubiegłorocznej edycji konkursu w kategorii start-up.
NEWind Energy, która specjalizuje się w nowatorskich metodach pozyskiwania energii z wiatru. W konkursie została jednak nagrodzona za projekt Hoverbike − pionierski pojazd latający. Docelowo wymyślony jako środek transportu dla wojska. Wynalazek ten unosi się za pomocą dwóch rotorów, wspomaganych przez kilka mniejszych, umożliwiających manewrowanie. Jego lekka, ale wytrzymała konstrukcja wykonana jest z hybrydowego kompozytu węglowo-epoksydowego. Hoverbike ma sprawdzić się tam, gdzie nie dadzą rady quady czy samochody terenowe, w niektórych sytuacjach ma zastąpić nawet helikoptery.  
Hoverbike, innowacyjny pojazd latający, nagroda w kategorii Start-up, 2017.

Pięć obszarów IMP3Rove

Innovator Małopolski to przykład tego, jak skutecznie i długofalowo można wspierać przedsiębiorstwa wdrażające oryginalne rozwiązania. Jest on zachętą do podejmowania ryzyka przez firmy z regionu, które współpracują z jednostkami naukowymi nad rozwijaniem nowoczesnych technologii, produktów lub usług. Konkurs to również okazja do wyłonienia i nagrodzenia działalności, które są prowadzone w Małopolsce i chcą opierać swoją konkurencyjność na niekonwencjonalnym podejściu do produktu lub usługi. Do konkursu mogą zgłaszać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz start-upy.
Podczas oceny innowacyjności firm organizatorzy wykorzystują metodę IMP3Rove. Polega ona na audycie pięciu obszarów: strategii innowacji, ocenie organizacji i kultury innowacji, zarządzania cyklem życia innowacji, zasobów ludzkich i wiedzy oraz finansów. Metodyka ta cechuje się elastycznym, ale jednocześnie ustandaryzowanym sposobem zarządzania innowacją i stosowana jest w projektach europejskich już od kilkunastu lat. W tym roku do konkursu przystąpiło 37 przedsiębiorstw, wyniki zostaną zaprezentowane na specjalnej gali wręczenia nagród 27 września 2018 r.

 

Małopolska transferem wiedzy dla biznesu

Małopolska jest regionem, który najprężniej wdraża strategie wspierania nowatorstwa. Należy do nich m.in. Regionalna Strategia Innowacji Województwa Małopolskiego 2020 czy właśnie takie inicjatywy, jak organizowany przez Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej konkurs Innovator Małopolski. Tego typu formy wsparcia i nagradzania firm, które wyróżniają się na tle innych biznesów, pokazują, jak ważny jest to krok w rozwoju regionu. Efektem tego typu działań staje się rosnąca liczba firm w regionie,
które decydują się na oparcie swojego modelu biznesowego nie na sprawdzonych i powszechnie stosowanych metodach, ale na nowych rozwiązaniach. O ile konkursy i wsparcie strategiczne wpływają na atrakcyjność Małopolski w oczach ambitnych przedsiębiorców, o tyle rozwijanie się tego typu firm sprzyja przyciąganiu talentów i specjalistów, zwiększa konkurencyjność środowiska oraz tworzy transfer wiedzy do biznesu.