„Millenialsi pokochali rośliny” – oznajmił w 2018 roku amerykański dziennik „The New York Times”. Pokolenie, które kilkukrotnie w ciągu życia zmienia miejsce, potrzebowało czegoś, co pozwoli mu poczuć się jak u siebie. Botaniczny trend znalazł odzwierciedlenie w literaturze, sztuce i designie.
Wydaje się, że motywy roślinne otaczają nas obecnie z każdej strony. Targi ogrodnictwa i zieleni już na stałe wpisały się do naszego kalendarza, znajomi w weekend, zamiast do modnej restauracji, wybierają się na otwarcie nowej kwiaciarni, a obowiązkowym elementem wystroju mieszkania stała się monstera. Skąd ten nagły wzrost zainteresowania roślinnością? Niektórzy wiążą go z trendem zero waste i zwrotem ku ekologii. Inni wskazują na modę na vintage – ogromnym powodzeniem cieszą się chociażby designerskie kwietniki zaprojektowane w czasach PRL-u. Również życie w przemysłowych, często przeludnionych miastach budzi nieodpartą tęsknotę za powrotem do natury.
BOTANICZNE INSPIRACJE
Z przyrody pełnymi garściami czerpie ilustratorka i projektantka Margo Hupert, autorka botanicznych plakatów, kartek, grafik i kalendarzy. Warto też zwrócić uwagę na inspirowane światem flory i fauny oniryczne prace Bożki Rydlewskiej, absolwentki krakowskiej ASP oraz Högskolan för Design och Konsthantverk w Göteborgu. Artystka współpracowała m.in. z magazynem „KUKBUK” i TVP Kultura, a jej dzieła prezentowane są na wystawach w Polsce i za granicą. Sebastian Kulis, pasjonat roślin z Gdańska i autor strony „Roślinne porady”, w 2017 roku nawiązał współpracę z polską marką Animal Kingdom. Wspólnie stworzyli kolekcję roślinnych broszek reprezentujących kwiaty łąkowe oraz warzywa, takie jak cebula czy buraki. Popularnością cieszą się też botaniczne plakaty zapowiadające Święto Kwiatów – cykliczne wydarzenie organizowane przez magazyn „Usta” i warszawski dom handlowy Mysia 3. Równie istotne, co same rośliny, są designerskie produkty przydatne w domowej hodowli. Marka GrowRaw oferuje minimalistyczne betonowe doniczki, znakomicie komponujące się z sukulentami. Nowoczesne i stylowe wiszące kwietniki ścienne czy stojaki na kwiaty doniczkowe to z kolei specjalność studia projektowego i manufaktury Bujnie.


ROŚLINNA BIBLIOTEKA
Rosnąca popularność trendu botanicznego sprawiła, że coraz więcej osób zaczęło poszukiwać fachowych informacji na temat tego, jak pielęgnować ulubioną trzykrotkę czy fikusa. Na te potrzeby błyskawicznie odpowiedziały wydawnictwa. Do jednych z najbardziej znanych i cenionych publikacji należą książki „O kwiatach” i „O roślinach”. Autorzy – Radosław Berent i Łukasz Marcinkowski – to właściciele słynnej poznańskiej kwiaciarni Kwiaty & Miut. Warto także sięgnąć po poradnik „Projekt Rośliny”. Weronika Muszkieta i Ola Sieńko na co dzień prowadzą sklep z roślinami na ulicy Świętokrzyskiej we Wrocławiu, a ponadto aranżują zielone wnętrza. Swoim klientom podpowiadają, na jaką roślinę się zdecydować i jak właściwie o nią dbać.
ZIELONE BIURO
Trend biophilic design coraz częściej wykorzystywany jest podczas aranżowania przestrzeni biurowej. Badania prowadzone w ramach nurtu psychologii ekologicznej (tzw. ekopsychologii) potwierdzają, że kontakt z naturą ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie psychofizyczne. Co ciekawe, stwierdzono, że wymierne korzyści przynosi nam nie tylko sama przyroda, ale również jej imitacja, np. obraz z motywem roślinnym. Słowem, jeśli chcemy pracować wydajniej, kreatywniej i chętniej, otaczajmy się roślinnością i naturalnymi materiałami. Przykładem udanej kooperacji na linii biznes-natura są realizacje krakowskiej firmy MOSS decor, oferującej ściany i obrazy z żywych roślin. Fachowy zespół złożony z architektów krajobrazu, florystów, artystów i ogrodników tworzy wyjątkowe prace z wykorzystaniem naturalnych mchów i porostów pochodzących z lasów północnej Skandynawii. Efekty ich działania możemy podziwiać m.in. w restauracji Galicya na krakowskim lotnisku. Zazielenianiem biur zajmuje się także duet Flore Studio. Alicja i Paulina działają w Krakowie – nie tylko dostarczą wybrane rośliny, ale też zajmą się ich pielęgnacją.

