Zrównoważony rozwój to podejmowanie wspólnego wysiłku w budowę zrównoważonej i odpornej na skutki katastrof przyszłości dla wszystkich ludzi na świecie oraz naszej planety.
W zrównoważonym rozwoju chodzi o odpowiednie gospodarowanie dostępnymi zasobami w taki sposób, aby zaspokajać bieżące potrzeby społeczne równocześnie nie zmniejszając szans zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. Aby rozwój cywilizacyjny gwarantował dobrą jakość życia dla wszystkich, za podstawę uznaje się środowisko naturalne, a gospodarkę traktuje się jako narzędzie. W 2015 roku ONZ określił 17 celów zrównoważonego rozwoju (Sustainable Development Goals – SDG). To cele do których dąży świat (rządy, organizacje międzynarodowe, biznes) do roku 2030. Odnoszą się one do najważniejszych problemów globalnych dotyczących spraw fundamentalnych, tj. walka z ubóstwem, głodem, dostęp do wody pitnej, zachowanie bioróżnorodności, itd. Każde z państw ma do odegrania inną rolę w zakresie wdrażania SDGs, a poszczególne firmy powinny wybierać jako priorytety swojego działania te cele, które najbardziej odpowiadają ich specyfice i są adekwatne do ich działalności biznesowej. Cele zrównoważonego rozwoju stanowią ramy do podejmowanych działań CSR.
ZGODNIE ZE ŚWIATOWYM TRENDEM
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, prezentuje co rok działania firm w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu z uwzględnieniem celów zrównoważonego rozwoju. Przyjrzyjmy się kilku rodzimym przykładom uwzględnionym w najnowszej edycji raportu.
KRAKÓW AIRPORT
W minionym roku Kraków Airport przyjął kodeks etyki prezentujący podstawowe normy, wartości oraz idee uznane przez pracowników oraz kadrę zarządzającą za wspólne (cel 8: wzrost gospodarczy i godna praca). W porcie działa też ośrodek edukacyjny przybliżający zasady funkcjonowania lotniska oraz jego organizację. Zadaniem Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport jest upowszechnianie wiedzy z zakresu lotnictwa (cel 4: dobra jakość edukacji).
IKEA
IKEA Retail angażuje się w walkę ze zmianami klimatu i inwestuje w energię odnawialną w ramach projektu Energia Słoneczna dla Domu. Ponadto w sklepach dostępna jest wydajna i przystępna finansowo oferta instalacji fotowoltaicznych (cel 7: czysta i dostępna energia, cel 12: odpowiedzialna konsumpcja i produkcja). Firma wsparła też montaż 37 paneli fotowoltaicznych na dachu nowej siedziby domu Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta w Słupsku (cel 11: zrównoważone miasta i społeczności, cel 13: działania w dziedzinie klimatu).
ŚNIEŻKA
Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka zainicjowała program społeczny „Koloratorium”, skierowany do publicznych szkół podstawowych z miejscowości do 20 tys. mieszkańców. Placówki z całej Polski mogą konkurować o 11 minilaboratoriów oraz wiele innych, ciekawych nagród (cel 4: dobra jakość edukacji). Innym programem Śnieżki jest „Dziecięcy świat w kolorach”. W jego ramach odnawiane są oddziały pediatryczne, a udział w akcji biorą artyści plastycy (cel 3: dobre zdrowie i jakość życia).
ORANGE
Orange Polska realizuje projekt szkoleniowy „Maker Woman”, adresowany do kobiet wchodzących lub powracających na rynek pracy. Podczas trzymiesięcznego szkolenia uczą się one podstaw projektowania, przygotowują projekty do wykonania na drukarce 3D, ploterze laserowym oraz frezarce CNC (cel 5: równość płci, cel 10: mniej nierówności). Firma stworzyła też bezpłatną aplikację edukacyjną „Mega-Misja z Psotnikiem” dla dzieci w wieku 6-9 lat. Użytkownicy uczą się z niej, jak wybrać wiarygodne źródła informacji, czym jest reklama oraz jak bezpiecznie poruszać się w sieci (cel 4: dobra jakość edukacji).
ZALETY RAPORTOWANIA
Międzynarodowa organizacja Global Reporting Initiative (GRI) wskazuje na pięć najważniejszych korzyści płynących z realizacji SDG i raportowania niefinansowego. To budowa zaufania pozwalającego rozwijać dialog z klientami i partnerami biznesowymi, doskonalenie procesów i systemów pozwalające na redukcję wydatków, postęp w realizacji strategii i wizji, zmniejszenie kosztów związanych z przestrzeganiem obowiązujących norm oraz przewaga konkurencyjna, czyli silniejsza pozycja w negocjacjach.
