Zamknięcie w połowie marca granic i wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego, poskutkowało całkowitym wstrzymaniem komercyjnych połączeń lotniczych. Nikt w najczarniejszych scenariuszach nie spodziewał się, że przyjdzie taki dzień, gdy terminal zostanie zamknięty, loty pasażerskie wstrzymane, a statystyki będą najniższe w historii.
Przez cały ten czas, Kraków Airport jako lotnisko wojskowe współużytkowane przez lotnictwo cywilne, było pozostawało w gotowości operacyjnej, z uwagi na jego wyjątkowy charakter. Mimo zamkniętego terminalu pasażerskiego lotnisko wciąż funkcjonowało w zakresie współużytkowania z 8 Bazą Transportową i Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym, cały czas odbywały się loty w służbie obrony Rzeczpospolitej oraz ratujące ludzkie zdrowie i życie. Nowa rzeczywistość wymaga podjęcia wspólnych działań mających na względzie zapewnienie bezpieczeństwa, wymianę doświadczeń między portami lotniczymi poprzez opracowywanie i wdrażanie dobrych praktyk i odbudowę zaufania do podróżowania. Dlatego też, w czerwcu Kraków Airport jako pierwszy port lotniczy w Polsce podpisał deklarację „Aviation Industry Charter for COVID-19”, zainicjowaną i przygotowaną przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Podpisane deklaracji jest czytelnym sygnałem dla przewoźników, użytkowników i pasażerów o pełnej gotowości lotniska do bezpiecznego wykonywania operacji.
SYMBOLICZNA DATA
1 czerwca 2020 r. pozostanie dla Kraków Airport radosną i symboliczną datą. Po 2,5 miesięcznej przerwie, zostały wznowione loty pasażerskie. Powracają kolejne linie lotnicze, a siatka połączeń z Kraków Airport powoli się powiększa. Od 1 lipca zostały zdjęte kolejne restrykcje. Ponownie samoloty mogły zacząć operować z 100% obłożeniem, co jest niezwykle istotne przy decyzjach przewoźników dotyczących odbudowy siatki Kraków Airport. Otwarte zostały granicie UK, rynku istotnego dla Polski, Małopolski, Krakowa. W ramach akcji #LotNaWakacje, narodowy przewoźnik PLL LOT uruchomił od 3 lipca 11 wakacyjnych połączeń. Również 3 lipca zainaugurowaliśmy połączenie z/do lotniska Charles de Gaulle w Paryżu, tym samym na krakowskim lotnisku powitaliśmy nowego przewoźnika Air France. Ruch lotniczy w Kraków Airport powoli wraca, dając nadzieję, że lotnisko znów będzie miejscem tętniącym życiem, łączącym ludzi,a także wiele segmentów nauki czy biznesu. Na nowo budujemy siatkę naszych połączeń, odtwarzamy tak dobrze zapamiętany obraz krakowskiego lotniska zgodnie z nowymi wymogami sanitarnymi.

STATYSTYKI 2020
W pierwszym półroczu 2020 roku w Kraków Airport obsłużono 1 549 062 pasażerów (-59%), czyli o 2,258 mln mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
- 15 marca – zamknięcie granic i wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego poskutkowało całkowitym wstrzymaniem komercyjnych połączeń lotniczych, jedyne wykonywane operacje obejmowały loty repatriacyjne, medyczne, rządowe oraz general aviation.
- 1 czerwca – wznowione zostały krajowe połączenia lotnicze, przy utrzymaniu 50% zajętości miejsc.
- 16 czerwca – wznowienie ruchu międzynarodowego do krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), Szwajcarii, Unii Europejskiej (UE) z wyłączeniem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Szwecji i Portugalii (przy utrzymaniu 50% zajętości miejsc).
- 1 lipca – przywrócenie możliwości 100% zajętości miejsc w samolotach, loty międzynarodowe mogą być wykonywane do krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), Szwajcarii, Unii Europejskiej (UE) z wyłączeniem, Szwecji i Portugalii, polecieć można również do Czarnogóry, Gruzji, Japonii, Kanady, Republiki Albanii, Republiki Korei i Ukrainy.
#JESTEŚMYZWAMI
Kraków Airport, wspólnie ze spółkami zależnymi MPL Services i Kraków Airport Hotel, angażował się w walkę z pandemią poprzez wsparcie wolontariuszy, strażaków, harcerzy, sióstr zakonnych oraz będących na pierwszej linii frontu lekarzy i pielęgniarek. Codziennie przez cały kwiecień do Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie oraz Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego w Krakowie dostarczanych było 90 obiadów dla personelu medycznego. Przekazane zostały maseczki, rękawiczki i środki do dezynfekcji dla seniorów w domach opieki społecznej oraz dla ochotniczych straży pożarnych w powiecie krakowskim. Pomoc została również skierowana do dzieci z Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Prokocimiu.
WYJĄTKOWE OBCHODY
W tym czasie pojawiła się również okazja do świętowania. 18 maja obchodzona była 100. rocznica urodzin Świętego Jana Pawła II – patrona Kraków Airport. O poranku wystartowały balony z flagami papieską i narodową, symbolizującymi naszą pamięć o patronie. Był to to także symbol tego, że brak samolotów na niebie to sytuacja przejściowa. Na terminalu pasażerskim odbyła się Msza Święta z udziałem pracowników lotniska.
#CELujzdomu
Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport również zaadaptowało swą działalność do nowych warunków. Praca centrum przeniosła się do sieci. W ramach w akcji edukacyjnej #CELujzdomu codziennie przekazywana jest wiedza dotycząca lotnictwa – w formie gier, zgadywanek, krzyżówek, doświadczeń, ciekawostek, wskazówek i innych niespodzianek.
INWESTYCJE
Wszelkie procesy inwestycyjne niezbędne do zagwarantowania bezpieczeństwa operacji lotniczych i zachowania ciągłości operacyjnej krakowskiego lotniska są kontynuowane. W maju – przy udziale Ministra Infrastruktury – Andrzeja Adamczyka, Wojewody Małopolskiego – Piotra Ćwika i Marszałka Województwa Małopolskiego – Witolda Kozłowskiego – zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o. podpisał umowę z Max Bögl Polska sp. z o.o. na wykonanie robót budowlanych w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”, w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Rozbudowa płyty postojowej samolotów PPS w części zachodniej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Tym samym rozpoczęliśmy realizację kolejnego etapu Planu Generalnego, który zakłada nowe miejsca pracy dla Krakowa i całego regionu.