To, co dla naszych przodków było niedoścignionym marzeniem, dziś możemy realizować na wielesposobów. Dobrym tego przykładem jest paralotniarstwo. Żaden inny sport nie jest tak bliski spełnienia fantazji o posiadaniu skrzydeł…

Paralotnia jest rodzajem szybowca o miękkim płacie nośnym. Latanie na niej opiera się na tych samych zasadach, co poruszanie się szybowcem czy lotnią. Podczas lotu wykorzystuje się siły natury, które pozwalają pokonać duże odległości bez zużycia choćby kropli paliwa. Zawodowi piloci potrafią pokonać nawet kilkaset kilometrów! Ogromną zaletą paralotni jest jej niewielki rozmiar i lekkość konstrukcji. To chyba jedyny szybowiec, który zmieściłby się w plecaku!

Jak na skrzydłach

Nauka latania paralotnią nie jest trudna, a sama czynność jest bezpieczna pod warunkiem, że przestrzegamy obowiązujących zasad. Oczywiście w przestworzach zdarzają się wypadki, ale duża ich część to efekt brawury. W przypadku paralotniarstwa bezpieczeństwo lotu opiera się na trzech filarach: warunkach pogodowych, stanie sprzętu i podejściu człowieka. Przeszkodą mogą okazać się niesprzyjające warunki meteorologiczne: opady atmosferyczne czy zbyt silny lub porywisty wiatr. W Polsce najlepsze warunki do lotów paralotnią panują oczywiście latem, a za sezon uznaje się okres od wiosny do połowy jesieni.
Fot. Wojciech Kocota
Fot. Wojciech Kocota

Gdzie wzbić się w niebo?

W Małopolsce paralotniarze wybierają Beskid Wyspowy. Jest on częścią Beskidu Zachodniego, położony pomiędzy doliną Raby a Kotliną Sądecką. Charakterystyczną cechą tego miejsca jest układ odosobnionych, pojedynczych szczytów przypominających wyspy, stąd nazwa. Jest to niezwykle ciekawy geograficznie region dla paralotniarzy, posiada 15 startowisk na praktycznie wszystkie kierunki, ale wymagają one wejścia pieszo lub wjazdu samochodem 4×4. Największą popularnością wśród paralotniarzy cieszą się takie miejsca, jak: Ciecień (829 m), Śnieżnica (1006 m), Spyrkowa Góra (711 m) oraz Szczebel (967 m). Rozpoczynając swoją przygodę z paralotniarstwem, warto wybrać na początek Ciecień lub Śnieżnicę (45-50 km od Krakowa).

Ciecień

Szczyt w Beskidzie Wyspowym należący do gminy Wiśniowa. Przeloty zalecane są w kierunku wschodnim. W przypadku słabszych wiatrów jest możliwy przeskok w stronę Śnieżnicy czy Łopienia, a następnie na kolejne szczyty Beskidu Wyspowego.
 Do góry najlepiej dojechać albo od strony Krakowa, albo od strony Mszany Dolnej. Ze względu na liczne prośby mieszkańców Wiśniowej, samochody zaleca się pozostawić na parkingu koło starej stacji benzynowej pod lądowiskiem.
Fot. Wojciech Kocota
Fot. Wojciech Kocota

Śnieżnica

Śnieżnica to jeden z lepszych szczytów paralotniowych w Beskidzie Wyspowym. Ze startowiska widoczny jest na północy Ciecień, w pogodne dni Zbiornik Dobczycki i Kraków. Północne zbocze jest w miarę strome. W dobre dni możliwe są przeloty w stronę Tatr i Słowacji. Na Śnieżnicę można dojechać drogą nr 28, skręcając na odcinku pomiędzy Mszaną Dolną a Limanową w drogę numer 964 na Dobczyce.
Parking mieści się przy stacji kolejowej 50 m od wyciągu. Paralotniarstwo jest sportem w pełni ekologicznym, to połączenie wysiłku fizycznego z wykorzystaniem sił natury. Bezpieczeństwo lotu opiera się na trzech filarach: warunkach pogodowych, stanie sprzętu i podejściu człowieka.

GDZIE NAUCZYĆ SIĘ LATAĆ?

  • Polska Kadra Paralotniowa, www.kadra-paralotniowa.pl
  • Centrum Paralotniowe Beskid-Paragliding, www.beskid-paralotnie.pl
  • Szkoła Latania Rekreacyjnego AEROKRAK, www.aerokrak.pl
  • Szkoła Paralotniowa ALTI, www.alti-paralotnie.pl