Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest największym w Polsce przeglądem najlepszych praktyk CSR wydawanym od 2002 roku. Choć 19. edycja powstała w trudnym okresie pandemii, a firmy musiały zmierzyć się z licznymi problemami, to raport zawiera rekordową liczbę praktyk, bliską dwóch tysięcy (dokładnie 1958 praktyk z 225 przedsiębiorstw). Odnotowane liczby stanowią ponad 40% wzrost tego typu działań, w stosunku do tych zgłoszonych do publikacji po raz pierwszy.

Rok 2020 był rokiem szczególnym, bo powstałe w 2000 roku Forum Odpowiedzialnego Biznesu obchodziło swoje 20-lecie. Jest to najdłużej działająca i największa organizacja pozarządowa w Polsce, która zajmuje się kompleksowo koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu. Forum to instytucja ekspercka, typu think-and-do-tank, pozostająca inicjatorem i partnerem przedsięwzięć kluczowych dla polskiego CSR. Do swoich zadań zalicza działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, czyli “inspirowanie biznesu, który zmienia świat, i łączenie ludzi, którzy zmieniają biznes”.

Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2020

Coroczny raport jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR, oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce. W publikacji znalazły się artykuły oraz komentarze ekspertów, z których większość dotyczyła najbardziej palących i aktualnych zagadnień: związanych z trwającą wciąż pandemią COVID-19, jej wpływie np. na ryzyko pracy przymusowej, opieką nad seniorami, pracą zdalną, a także znaczeniu CSR w dobie epidemii, jak również tych związanych ze zmianami klimatycznymi.
Trzon raportu stanowią tzw. dobre praktyki, czyli zrealizowane przez poszczególne firmy działania CSR. Dział podzielono na 7 obszarów, nawiązujących do 17 celów zawartych w agendzie „Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030”, przyjętych przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ Rezolucją Zgromadzenia Ogólnego z 25 września 2015 roku. Zakwalifikowane praktyki tworzą mapę pozytywnego oddziaływania biznesu i stanowią zbiór inspiracji dla organizacji, które również chcą wprowadzać rozwiązania CSR. Raport zawiera zarówno nowe, dopiero zgłoszone praktyki, jak i te długoletnie, które są kontynuowane.

Nowe trendy

Raport zwraca uwagę na obszary działań pracodawców związanych z wprowadzeniem i ułatwieniem pracy zdalnej oraz działalność w oparciu o dobre praktyki na rzecz społeczności i sektora zdrowotnego. Rozszerzenie działań filantropijnych, których najważniejszym beneficjentem była służba zdrowia w dobie COVID-19, na pewno nie zakończy się wraz z końcem epidemii, ta dobitnie pokazała jak duże znaczenie ma sprawny i powszechnie dostępny system ochrony zdrowia, ale również jak ważna jest aktywność fizyczna i zdrowy tryb życia oraz bezpieczeństwo pracowników czy klientów.

Praktyki Kraków Airport

Rok rocznie praktyki Kraków Airport pojawią się w raporcie, co dowodzi jak w codziennym zarządzaniu lotniskiem ważny jest człowiek – zarówno pasażer, jak i pracownik lotniska, ale także wskazuje na umiejętność dostrzegania wyzwań, jakie stoją przed współczesnymi przedsiębiorstwami.

W tegorocznym Raporcie znalazło się  9 praktyk #KrakowAirport:

  1. Aparaty telefoniczne dla pasażerów
  2. Aplikacja mobilna Kraków Airport
  3. Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym
  4. Kodeks etyki Kraków Airport
  5. Stacja ładowania samochodów elektrycznych
  6. Pętle indukcyjne dla pasażerów z niepełnosprawnością narządu słuchu
  7. Wybieg dla czworonogów
  8. Udogodnienia dla podróżujących z dziećmi
  9. Mapa ginącego świata

Pełny Raport „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki” 2020 można pobrać pod linkiem  https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2021/04/FOB_Raport2020.pdf

 

7 obszarów dobrych praktyk
7 obszarów dobrych praktyk

Ład organizacyjny

97 dobrych praktyk – tu dominowały praktyki z zakresu etyki i zarządzania.

Prawa człowieka

110 dobrych praktyk – wciąż wiele miejsca w obszarze praw człowieka zajmowały praktyki z kategorii „kobiety w biznesie”.

Praktyki z zakresu pracy

525 dobrych praktyk – w obliczu pandemii firmy wdrożyły rozwiązania, które miały wesprzeć zatrudnionych i ochronić ich przed zakażeniem.

Środowisko

382 dobrych praktyk – prawie połowa praktyk była kontynuacją przedsięwzięć podjętych w poprzednich latach. Co ważne, ponad połowa nowych praktyk wspierała realizację 13. Celu Zrównoważonego Rozwoju, czyli dotyczyła działań w dziedzinie klimatu.

Uczciwe praktyki operacyjne

106 dobrych praktyk – zgłoszone inicjatywy w dużym stopniu odzwierciedlały specyfikę roku 2020, w którym ze względu na pandemię konieczne było dostosowanie biznesu do nowych warunków.

Zagadnienia konsumenckie

107 dobrych praktyk – tu liczba praktyk wzrosła ponad dwukrotnie, w porównaniu z poprzednim rokiem, a znaczenie troski o bezpieczeństwo klientów w czasie pandemii widać było zwłaszcza w ostatniej z kategorii obszaru (zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów). Pandemia wpłynęła także na ułatwienia zakupów online czy podwyższanie kompetencji osób starszych w zakresie korzystania z bankowości internetowej.

Zaangażowanie i rozwój społeczności lokalnej

631 dobrych praktyk – tu w praktykach, szczególnie widać było wpływ epidemii: wsparcie służby zdrowia; aktywności fizycznej, pomoc dla nauczycieli i uczniów w przejściu do nauki zdalnej; otoczenie opieką seniorów, którzy stanowili jedną z grup ryzyka, a także wsparcie dla integracji lokalnych społeczności.