W miarę postępującej urbanizacji,  gdzie ponad połowa ziemskiej populacji  i trzy czwarte populacji Uni Europejskiej  żyje w ośrodkach miejskich, coraz większa liczba ludzi narażona jest na zanieczyszczenie hałasem.

Do największych źródeł hałasu na terenie Europy należy ruch drogowy, który w ośrodkach miejskich stanowi aż 80 proc. Następny w kolejności jest hałas emitowany przez transport kolejowy i lotniczy oraz przemysł.* Problem zanieczyszczenia środowiska naturalnego hałasem wymaga wielotorowych działań – krótko i długoterminowych, skupionych na naturze źródeł emisji.

NOWOCZESNE MATERIAŁY I KONSTRUKCJE

Jednym ze sposobów ochrony ludności przed dźwiękami jest aktywna ochrona przed hałasem, czyli zmniejszenie go bezpośrednio u źródła. W przypadku samochodów duże znaczenie ma wykorzystanie cichobieżnych opon, co powoduje obniżenie poziomu hałasu nawet o 3-4 dB, czy też wykorzystanie samochodów elektrycznych. Natomiast w europejskich taborach pociagów towarowych prowadzona jest wymiana żelaznych kolocków hamulcowych na ciche, co pomoże zredukować emisję o 8-10 dB. W wielu krajach europejskich są testowane ciche nawierzchnie dróg, które wykorzystują m.in. gumowe okruchy pochodzące z recyklingu starych opon samochodowych. W lotnictwie, jako rozwiązanie, proponuje się m.in. udoskonalenie technologii silników samolotowych oraz konstrukcji samych statków powietrznych. Wprowadzenie silników odrzutowych pozwoliło zmniejszyć głośność latających maszyn o 25 dB, co odpowiada 80% redukcji hałasu. W efekcie im nowocześniejszy samolot, tym mniejsza emisja hałasu. Równie istotne są liczne projekty badawcze, których przykładem może być unijny program „Czyste niebo“ („Clean Sky“). W jego ramach, konstruktorzy modeli Airbus i Saab opracowują nową, dziesięciometrową końcówkę skrzydła samolotu (z ang. wing tip), pozwalającą na zmniejszenie oporu powietrza – a to z kolei prowadzi do zmniejszenia emisji hałasu.

OCHRONA

Innym ze sposobów ochrony jest poprawa komfortu akustycznego mieszkańców terenów najbardziej narażonych na hałas. Powszechnie stosowanym sposobem ochrony przed hałasem są ekrany dźwiękochłonne, stawiane m.in. wzdłuż torów kolejowych oraz dróg, a także izolacja budynków. Świadome firmy, chcąc zminimalizować negatywne oddziaływanie na środowisko wdrażają również programy, których celem jest podniesienie jakości życia mieszkańców. Takim przykładem jest „Program poprawy komfortu akustycznego dla mieszkańców Obszaru Ograniczonego Użytkowania dla Lotniska Kraków-Balice“. Program został przygotowany w oparciu o doświadczenie zebrane w trakcie dwóch pilotażowych edycji. Po zakwalifikowaniu sie do programu i dokonaniu analizy akustycznej oraz niezbędnej inwentaryzacji, port lotniczy finansuje wymianę zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej o podwyższonej izolacyjności.

PLANOWANIE I ZARZĄDZANIE

W wielu miastach wprowadzane są strategie zarządzania ruchem, ograniczające wjazd samochodów do centrum oraz prowadzone są kampanie promujące jazdę ekologiczną, przyczyniającą się do redukcji spalin i hałasu. Natomiast w lotnictwie realizowany jest program badawczy SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research), którego głównym celem jest modernizacja i harmonizacja europejskich systemów kontroli ruchu lotniczego, tak aby wypracować procedury zmniejszające hałas przy starcie i lądowaniu.

ZAMIENIĆ HAŁAS NA ENERGIĘ

Jak „wykorzystać” hałas, pokazała firma Peugeot. Przeprowadziła ona innowacyjny eksperyment: wspólnie z agencją reklamową BETC zaprezentowała billboard pozwalający na ładowanie pojazdów elektrycznych. Składa się on z tysięcy czujników akustycznych i jest zdolny przekształcać wibracje fal dźwiękowych emitowanych przez miasto w energię elektryczną. Instalacja została wyprodukowana we współpracy z siecią wyświetlaczy Clear Channel i była wystawiana w Porte Maillot w Paryżu w dniach 23-29 października 2019 r. Jak podkreślił w oficjalnym komunikacie Thierry Lonziano, dyrektor ds. globalnego marketingu i komunikacji w Peugeot, to dopiero początek – ale bardzo zachęcający.