Wietnam to państwo o dużym potencjale rozwojowym, oferujące wiele możliwości dla zagranicznych inwestorów. Wyróżnia je także inny sposób prowadzenia biznesowych negocjacji. Jak się do nich przygotować? O czym warto wiedzieć, przebywając w tej części Półwyspu Indochińskiego?
Pierwsze spotkanie z potencjalnym zagranicznym partnerem jest dla wietnamskich przedsiębiorców niezwykle istotne. Ogromne znaczenie ma dla nich głęboko zakorzeniona tradycja, w której kluczową rolę ogrywa hierarchiczność – podczas spotkań biznesowych przejawia się ona na różne sposoby. Z pewnością nasz partner wcześniej będzie się starał określić naszą rangę oraz ustalić swoją pozycję względem nas. Konieczne jest zatem właściwe zastosowanie się do tych reguł. Osoba postawiona najwyżej w hierarchii powinna wchodzić do pomieszczenia jako pierwsza. Przydział miejsc przy stole negocjacyjnym również zależy od rangi i starszeństwa. Wietnamczycy przywiązują uwagę do szczegółów, takich jak ubiór czy dodatki i gadżety, których używamy. Cenne akcesoria, np. ekskluzywny zegarek czy najnowszy model telefonu, świadczą ich zdaniem o zaradności, co przekłada się na renomę naszej firmy.
Pierwsze wrażenie i wizytówki
Wietnamczycy, choć bardzo przywiązani do swojej kultury, negocjacje z obcokrajowcami prowadzą zazwyczaj w języku angielskim lub w obecności tłumacza. Przed pierwszym biznesowym spotkaniem warto jednak poświęcić trochę czasu i zapoznać się z podstawowymi zwrotami grzecznościowymi funkcjonującymi w języku wietnamskim.
Obcokrajowiec potrafiący poprawnie wymówić słowa powitania, zostanie odebrany jako osoba szanująca wietnamską kulturę i obyczaje. Pierwsze spotkanie to także odpowiedni moment na wymianę wizytówek. Należy je wręczać i odbierać, używając obu dłoni. Po otrzymaniu wizytówki od rozmówcy nie należy jej od razu chować, lecz poświęcić chwilę na jej przestudiowanie.
Łatwo o nieporozumienie
Wietnamczycy są bardzo uprzejmi, co może prowadzić do nieporozumień podczas rozmów biznesowych z zagranicznymi partnerami. Uśmiech i kiwanie głową może oznaczać uznanie dla samego faktu, że się wypowiadamy, a nie – jak to jest przyjęte
w zachodniej kulturze – zgodę lub porozumienie. Milczenie i brak reakcji to często sposób na kulturalne okazywanie niezadowolenia lub sprzeciwu. Dlatego po poczynieniu wstępnych ustaleń warto upewnić się, czy zostały one właściwie zrozumiane przez obie strony.
Ostrożnie z prezentami
Prezenty są mile widziane w relacjach biznesowych, należy je jednak wręczać na dalszym etapie negocjacji, np. podczas mniej formalnych spotkań przy kolacji. Upominek przekazany w biurze może zostać odebrany jako próba przekupstwa.
Dobry pomysł na prezent dla partnera biznesowego to butelka koniaku lub whisky bądź regionalny upominek z naszego kraju. Prezenty również należy przyjmować i podawać oburącz.
Ciekawostki:
Stolicą Wietnamu jest Hanoi, ale to Ho Chi Minh, dawniej Sajgon, stanowi rzeczywiste centrum biznesu.
Wśród 190 krajów wymienionych w indeksie „Ease of doing business 2017” przygotowywanym przez Grupę Banku Światowego Wietnam znalazł się na 82. pozycji. Nie jest to najwyższa lokata, ale dzięki silnej gospodarce, państwo to jawi się przedsiębiorcom jako doskonałe miejsce do prowadzenia biznesu.
Język wietnamski jest tonalny, posiada aż 6 tonów. Nauka poprawnej wymowy oraz jego rozumienie może sprawiać Europejczykom trudność. Spotkania biznesowe odbywają się jednak w języku angielskim lub w obecności tłumacza.