Po informacji o rosyjskiej inwazji na tereny Ukrainy, pracownicy Kraków Airport wraz z kadrą zarządzającą i kierowniczą rozpoczęli przygotowania do szeroko zakrojonych działań pomocowych obywatelom Ukrainy. Akcje objęte wspólną nazwą „Pomoc Ukrainie #ProstozKrakowa” to przede wszystkim wyraz solidarności, a także wsparcie i zrozumienie, podzielane przez wszystkie osoby zatrudnione w porcie.
Celem organizowanych i przeprowadzanych inicjatyw było przede wszystkim zapewnienie poczucia bezpieczeństwa wszystkim osobom, przybywającym z objętych wojną obszarów Ukrainy oraz udzielenie pomocy w trakcie podejmowania przez nie dalszej podróży migracyjnej (drogą lotniczą) do innych państw.
Z jednej strony była to pomoc stricte materialna. Spółka wsparła zbiórki dla Ukrainek i Ukraińców, organizowane przez Miasto Kraków oraz lokalne społeczności i władze z Gmin Zabierzów i Liszki, a także przekazała środki finansowe na akcję organizowaną przez Caritas Archidiecezji Krakowskiej. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice sp. z o.o. udostępnił także swój budynek w gminie Morawica na potrzeby tymczasowego lokum rodzin uchodźczych. Tymczasowy dom spełnił swoją rolę i dał schronienie wielu osobom. Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport przygotowało zaś zajęcia edukacyjne dla najmłodszych z Ukrainy w formie 6 godz. warsztatów. Port przekazał też niezbędny sprzęt dla strażaków z Ukrainy w ramach akcji Państwowej Straży Pożarnej.


Z drugiej strony wysiłki Kraków Airport skupiają są na tym, aby osoby migrujące do kolejnych państw mogły odbyć bezpieczną i komfortową podróż drogą lotniczą. Każdego dnia pracownicy starają się minimalizować poczucie dyskomfortu czy poziomu stresu uchodźców, wynikającego nie tylko z obecnej sytuacji w ich rodzimym kraju, ale także związanego z odbywaniem podróży samolotem, czy poczuciem zagubienia w przestrzeni lotniskowej.
W tym celu przygotowane zostały materiały informacyjne i komunikaty w j. ukraińskim, m.in. instrukcje, komunikaty głosowe w terminalu pasażerskim oraz na pylonach informacyjnych, dedykowana zakładka na stronie internetowej czy posty na oficjalnych profilach społecznościowych Kraków Airport. Aby ułatwić kontakt z bliskimi, finansowane były także międzynarodowe rozmowy telefoniczne. Dzięki współpracy ze spółkami córkami, uchodźcy kontynuujący swą podróż otrzymali też wsparcie w postaci posiłków i napoi dostępnych w terminalu.


Potrzebującym finansowane były testy COVID-19, realizowane w zewnętrznym laboratorium na terenie lotniska. Podróżnym zapewniane były bezpłatne środki higieny i ochrony osobistej, usługi zabezpieczenia, wymiany lub zapewnienia bagażu (torby lub walizki, transportera do przewozu zwierząt). Dla najmłodszych została zorganizowana przestrzeń do oglądania bajek w j. ukraińskim.




Działania prowadzone w ramach akcji „Pomoc Ukrainie #ProstozKrakowa” to nie tylko wsparcie symboliczne, materialne, czy finansowe, ale przede wszystkim szereg spójnych inicjatyw, precyzyjnie dopasowanych do potrzeb osób uchodzących z Ukrainy. Sytuacja jest stale monitorowana, tak aby pomoc była adekwatna do zaistniałych potrzeb.
