Biznes i nauka to dwa światy, które obecnie coraz częściej współpracują i przenikają się, tworząc innowacyjne rozwiązania w wielu obszarach – komunikacji publicznej, medycynie, przemyśle, infrastrukturze, IT czy handlu. Krakowskie Na Niby Studio współpracujące z Zakładem Technologii Gier Uniwersytetu Jagiellońskiego to świetny przykład na to, jak biznes i uczelnie mogą razem wprowadzać innowacyjne rozwiązania i konkurencyjne produkty.

Współdziałanie firm z uczelniami rozwija się w Polsce dynamicznie już od kilku lat – coraz popularniejsze stają się komercjalizacja badań czy angażowanie się wyższych szkół w inicjatywy klastrowe, wspierające społeczno-gospodarczą konkurencyjność regionu. Równie ważne są dotacje i dofinansowania współpracy badawczo-rozwojowej. Do tych ostatnich należą m.in. bony na innowacje współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020. Bony te, przeznaczone dla podmiotów działających w obszarach usług badawczo-rozwojowych i proinnowacyjnych, w Małopolsce zostały przyznane trzem firmom. Jedną z nich jest Na Niby Studio, krakowska firma zajmująca się projektowaniem w wirtualnej rzeczywistości.

Współpraca z uczelnią nie na niby

Dzięki otrzymanemu dofinansowaniu na innowacyjne rozwiązanie Na Niby Studio mogło rozpocząć współpracę z Zakładem Technologii Gier Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dotacja objęła 19 tys. zł z wartego 20 tys. zł projektu. Umożliwiło to testowanie przez zespół naukowców rozwiązań opartych o silnik Unreal Engine 4, pierwotnie służący twórcom gier komputerowych do projektowania i tworzenia interaktywnych doświadczeń, również w VR. Współpraca z zakładem UJ pozwoliła zespołowi z Na Niby Studio na stworzenie aplikacji VR z możliwością modyfikowania przestrzeni, w której znajduje się użytkownik.
Dzięki temu firma – jako jedna z pierwszych na świecie – wykorzystuje technologie i rozwiązania z gier komputerowych do projektowania w VR. Aplikacja, przeznaczona na Oculus Rift, umożliwia projektowanie w VR poprzez podmianę obrazów i materiałów, pozwalając użytkownikowi tworzyć przestrzenie dopasowane do jego potrzeb i oczekiwań. To rozwiązanie sprawdzi się przede wszystkim w branży nieruchomości, pozwala bowiem klientom na spersonalizowanie oferty w VR, np. na etapie projektowania.

VR i architektura

Tworzenie interaktywnych wizualizacji 3D i modeli w VR, wirtualne spacery czy animacja 3D pozwalają firmom na zredefiniowanie podejścia do prezentacji produktów. Beneficjentami takich wdrożeń są m.in. podmioty działające w branży nieruchomości i biura architektoniczne. VR stanowi dla nich nie tylko nowinkę techniczną, ale przede wszystkim zupełnie nowy sposób dotarcia do zainteresowanych. Na Niby w swojej ofercie ma m.in. wykonanie modeli wnętrz wraz z wyposażeniem w VR, dzięki czemu klienci biur nieruchomości mogą odbywać wirtualne spacery – bez konieczności dojazdu do obiektu lub nawet wtedy, gdy jest on jeszcze w fazie projektu.
Przykładem takiej realizacji jest spacer VR stworzony przez krakowskie studio dla wrocławskiego dewelopera odpowiadającego za inwestycję Zielony Wojnów. W ramach projektu osoby zainteresowane kupnem mieszkania mogły je obejrzeć wraz z okolicą, używając w tym celu komputera, tabletu lub okularów VR. W tym celu Na Niby Studio oferuje wirtualną fotografię produktów, wnętrz i architektury, wizualizacje produktów w aranżacjach i animację 3D. Rozwiązania oferowane przez tę innowacyjną firmę można sprawdzić na urządzeniu Oculus Rift.

Siła innowacji

Współpraca biznesu i nauki to źródło innowacji, które za- równo daje przewagę firmom, jak i wspiera gospodarkę. Ze względu na koszty tego typu przedsięwzięć, współpraca ta była często niedostępna dla wielu małych i średnich firm. Dzięki programom, takim jak choćby bony na innowacje, i innym dofinansowaniom na cele badawczo-rozwojowe,
również mniejsze przedsiębiorstwa czy start-upy mogą wspólnie z placówkami naukowymi opracowywać nowe, konkurencyjne produkty, w oparciu o najnowsze technologie. Doskonałym przykładem takiej kooperacji jest wspólne działanie Na Niby Studia z Zakładem Technologii Gier UJ.