Gospodarka we Włoszech opiera się na przemyśle, rolnictwie, dobrach luksusowych i turystyce. Narodowy kapitał jest jednym z największych na świecie, a wskaźnik HDI, porównujący jakość życia między krajami, pozostaje nadal wysoki.
Włochy – pomimo kilku lat recesji – to jedna z największych gospodarek w Unii Europejskiej. Kraj ten jest istotnym elementem europejskiej układanki ekonomicznej, będąc ważnym partnerem handlowym. Wynika to z faktu, że Włosi aż 59% swoich transakcji biznesowych podejmują w Europie, głównie z Niemcami, Francją, Szwajcarią, Wielką Brytanią i Hiszpanią, ale również z Polską.
Polska – Włochy
Włochy pozostają trzecim największym partnerem handlowym Polski w Europie i czwartym na świecie, z wartością wymiany handlowej przekraczającą 18 mld euro. Od kilku lat struktura pozostaje niezmienna. Importujemy do Polski maszyny i urządzenia, środki transportu, metale i produkty metalurgiczne oraz wyroby chemiczne, eksportując środki transportu, wyroby spożywcze, napoje i tytoń, metale i produkty metalurgiczne oraz urządzenia elektryczne. Polskie firmy także z powodzeniem nawiązują partnerstwa we Włoszech. W sektorze transportu publicznego są to Solaris Bus & Coach SA oraz PESA Bydgoszcz SA,
których autobusy i pociągi trafiają także na półwysep. Ze względu na starzenie się włoskiego społeczeństwa, interesująca dla Polaków jest też branża telemedyczna, w której działa m.in. Comarch, dostarczając systemy do monitorowania zdrowia. Doskonałe warunki i włoska tradycja związana z morzem sprawiają, że również sektor nautyczny jest bardzo obiecujący. W tym obszarze znane są takie polskie firmy jak Balt-Yacht, Delphia Yachts, Galeon czy Sunreef Yachts. Sektor hotelarski to z kolei stabilny partner dla branży stolarki okiennej i drzwiowej, w którym działają już np. Oknoplast czy Budvar.

Potrzebna promocja
Współpracę firm z Polski we Włoszech dotyczącą importu i eksportu regulują przepisy odpowiadające unijnym rozporządzeniom. Eksperci Portalu Promocji Eksportu jako barierę wymieniają natomiast słabą rozpoznawalność firm z Polski – szczególnie nieznajomość polskich marek i oferty eksportowej.
Ta niska świadomość wynika z nieznajomości polskiego rynku i może się zmienić przy odpowiedniej promocji. Polacy chętnie są bowiem wybierani jako kooperanci, co może stanowić pierwszy etap dla wzmożenia eksportu. Pomocne mogą być m.in. analizy rynkowe udostępniane przez Portal Promocji Eksportu, skupiające się na konkretnych branżach.
Możliwości inwestycyjne
Jednym ze sposobów wyjścia z kryzysu jest dla kraju przyciąganie inwestycji zagranicznych. W tym celu wygospodarowano z budżetu 43 mld euro na działania inwestycyjne i strukturalne, a do ubiegłego roku przeznaczono kwotę 270 mln euro na wzrost eksportu i przyciąganie inwestycji zagranicznych. Jednym z organów odpowiedzialnych w tym zakresie jest Invitalia,
krajowa agencja ds. przyciągania inwestycji i rozwoju przedsiębiorstw. Invitalia oferuje pomoc w zakładaniu firm oraz startupów we Włoszech, skupiając się na takich obszarach jak pomoc w planowaniu działalności biznesowej, pomoc w sprawach urzędowych, zdobycie dofinansowania i doradztwo.

Wydarzenia i targi dla biznesu
Udział w targach i wydarzeniach dla biznesu to dobra okazja, aby zapoznać się z ofertą włoskich firm, przedstawić własną oraz dowiedzieć się, na czym warto się skupić w relacjach biznesowych, a także poznać trendy. Dobrym pomysłem jest nie tylko udział w targach zagranicznych, ale też udział w tych organizowanych w Polsce, mających na celu promocję inwestycji zagranicznych. Przykładem wydarzenia, które pomaga polskim firmom w rozpoczęciu i prowadzeniu biznesu z firmami z zagranicy jest chociażby Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą, PAIH EXPO.
Pierwsza edycja odbyła się w październiku tego roku na PGE Narodowym w Warszawie i skupiała kilkanaście stoisk tematycznych, łączących funkcje wystawiennicze i edukacyjne.Do targów, którym warto przyjrzeć się we Włoszech, należą m.in. te odbywające się w Mediolanie, Bolonii czy Turynie. Stolica Lombardii to pozycja obowiązkowa m.in. dla branży meblowej (Salone del Mobile – Międzynarodowe Targi Meblowe), spożywczej (targi Tutto Food), logistycznej (Transportec Logitec) czy budowlanej (Smart Building Expo). Bolonię powinny odwiedzić firmy z branży kosmetycznej (targi COSMOPROF) czy rolno-spożywczej (EIMA). Turyn to z kolei miejsce spotkań m.in. branży budowlanej (Restructura).
Ważny partner
Jako rozwojowe obszary eksperci wskazują informatykę, nowoczesne technologie, sektor energetyczny, zbrojeniowy, lotniczy i motoryzacyjny, a także przemysł spożywczy i modowy. Komunikację ułatwiają wygodne połączenia lotnicze oraz wysoko rozwinięty transport w kraju. Włochy to obiecujący partner biznesowy dla polskich firm, które mogą liczyć na ulgi dla przedsiębiorców eksportujących włoskie towary czy ułatwienia w prowadzeniu biznesu we Włoszech.

Jak zacząć?
Dzięki wspólnej przynależności do Unii Europejskiej obu krajów, polskie firmy nie napotkają barier dotyczących wymiany handlowej. Obowiązują przepisy UE, a od 2006 roku nie ma też przeszkód w zakresie swobodnego przepływu pracowników i dostępu do włoskiego rynku pracy.
Jeśli jednak chcemy założyć spółkę we Włoszech, należy zapoznać się z obowiązującymi zasadami. Regulacje i obostrzenia są w tym przypadku większe niż w Polsce, a kapitał spółki może wynosić nawet do kilku tysięcy euro. Warto jednak wspomnieć, że we Włoszech również polscy przedsiębiorcy mogą starać się o dopłaty lub korzystać ze specjalnych ulg.
Przydatne linki:
- Polska – Portal Promocji eksportu: https://italy.trade.gov.pl/pl/
- Włoskie Izby Przemysłowo-Handlowe: http://www.camcom.gov.it
- Formularze i instrukcje podatkowe: https://www.agenziaentrate.gov.it/wps/portal/entrate/home
- Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Rzymie: http://roma.trade.gov.pl/
- Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce: http://www.cciip.pl/2_nasz-profil-i-misja/
