Rynek gier komputerowych w Polsce to obecnie jeden z dynamiczniej rozwijających się sektorów rodzimej gospodarki. Szacowany obecnie na około 1,8 mld złotych przemysł gier rozwija się w tempie 10% rocznie i skupia już około 300 firm.

Sytuacja na polskim rynku gier wideo może być określona mianem eldorado. Sukcesy międzynarodowe kolejnych tytułów, takich jak Wiedźmin czy This War of Mine, wysokie notowania na giełdzie i entuzjazm 13,5 mln graczy w samej Polsce sprawiają, że krajowa branża gier komputerowych to dzisiaj 0,6% globalnego rynku, szacowanego w ubiegłym roku na ponad 90 mld dolarów.
Z raportu firmy PWC „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce w 2016–2020” wynika, że prognozowana wartość rynku gier ma osiągnąć w 2020 roku 573 mln dolarów, wzrastając tym samym o 35% w stosunku do 425 mln w 2015 roku. Znacząco przekracza to średnią światową i europejską. Również sam 10-procentowy wzrost tego segmentu gospodarki przewyższa 6-8-procentowe wyniki w innych krajach.Według raportu „Kondycja polskiej branży gier wideo”, w Małopolsce skupia się już ponad 20% firm, w których tworzy się gry komputerowe. Swoje biura w Krakowie mają m.in. warszawski gigant CD Projekt (Wiedźmin), Gamedesire (Snooker Live Pro) i Reality Pump Studio (Earth 2160). 80% polskich firm działa około 3 lata, a już 8% z nich posiada budżet na produkcję kolejnej gry w wysokości 10 mln złotych
.

Kraków przyciąga twórców gier

Podkreśleniem pozycji Krakowa na gamingowej mapie Polski jest konferencja Digital Dragons, największe wydarzenie w branży gier wideo w Europie Środkowej. W konferencji, która odbędzie się w dniach 22-23 maja w centrum kongresowym ICE. Weźmie w niej udział ponad 1300 uczestników i 438 firm. W programie znalazły się wykłady, pokaz niezależnych produkcji oraz przyznanie statuetek Dragon Eggs, nagród w konkursie DD Awards.
To nie pierwszy raz, kiedy Kraków stara się przyciągać twórców gier. Europejskie Centrum Gier to klaster, wspólna inicjatywa firm związanych z przemysłem gier wideo, Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Krakowskiego Parku Technologicznego. Zadaniem ECG jest wspieranie rozwoju branży gier w regionie, stworzenie profilowanych studiów podyplomowych oraz Europejskiej Akademii Gier, studia animacji motion capture i udźwiękowienia gier.

Sukces polskich gier na giełdzie

Rozwijający się rynek gier to również okazja dla inwestorów. W przeciwieństwie do gorszej w ostatnich latach kondycji polskiej giełdy i WIG20, na akcjach gier można sporo zarobić. Chociaż rynek ten cechują znaczne wahania, to wzrosty również są bardzo duże. Przykładem jest firma CD Projekt (Wiedźmin), której akcje w 5 lat od debiutu wzrosły o 1000%
a wycena spółki przekroczyła 3 mld złotych. Wiedźmin to jednak nie jedyny tytuł z tak dobrymi wynikami. Dużo większy, bo o 2300%, wzrost cen akcji zanotowała spółka 11 bit studios, która na NewConnect zadebiutowała 5 lat temu. Swój sukces studio zawdzięcza grze This War of Mine, która okazała się międzynarodowym hitem.

Wsparcie z programów rządowych

Wiedźmin, This War of Mine, Shadow Warrior 2 i Dying Light to jedne z głośniejszych polskich produkcji ostatnich lat, których międzynarodowy sukces pomógł zwrócić uwagę polskiego rządu na ten sektor biznesu. Producenci gier komputerowych mogą teraz liczyć na
wsparcie rządowe, takie jak stworzony w 2016 roku konkurs GameINN. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w pierwszym konkursie dofinansowało 38 projektów łączną kwotą 116 mln zł. Coroczne granty mają do 2023 roku zwiększyć konkurencyjność polskich firm na świecie.