W ubiegłym roku Kraków Airport przedstawił Plan Generalny lotniska Kraków-Balice, czyli długofalowy plan inwestycyjny, który umożliwi przygotowanie infrastruktury lotniska do obsługi 12 mln pasażerów rocznie. W związku z tym w ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport zainwestuje około miliarda złotych. Inwestycje na lotnisku realizowane są etapowo – tak, żeby w jak najmniejszym stopniu wpływać na codzienną działalność portu lotniczego.

Najważniejszą inwestycją, która stoi przed krakowskim lotniskiem, jest budowa nowej drogi startowej. Jest ona w fazie przygotowawczej – trwa procedura administracyjna związana z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla jej budowy. We wrześniu zakończono postępowanie i wyłoniono wykonawcę projektu rozbudowy terminalu pasażerskiego. Projekt zakłada udoskonalanie funkcjonalności obiektu terminalu i zwiększenie jego przepustowości, na podstawie analizy doświadczeń naszych pasażerów (m.in. poprzez badania ASQ czy Happy or not?), biorąc pod uwagę trendy na rynku komunikacji lotniczej.
Rynek lotniczy dynamicznie się rozwija – w obiektach terminali pojawiają się powierzchnie o innym niż jeszcze kilka lat temu przeznaczeniu, np. powstają rozwiązania wpisujące się w trend sense. Projektant przedstawi trzy warianty koncepcji rozbudowy terminalu: ekonomiczny, komercyjny i operacyjny. Po ich analizie podjęta zostanie decyzja o wyborze finalnego rozwiązania.

Każdy duży projekt inwestycyjny wymaga procedury związanej z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Także i w tym przypadku – podobnie jak przy budowie nowej drogi startowej – takie działania zostaną podjęte. Rozbudowa terminalu pociąga za sobą zmiany na płycie postojowej lotniska, powiązanie inwestycji w logiczną całość z infrastrukturą zarówno w strefie ogólnodostępnej, jak i zastrzeżonej.   Już teraz modernizujemy, remontujemy istniejącą infrastrukturę. Od kilku miesięcy prowadzony jest remont najstarszej części płaszczyzny postojowej (czyli miejsca, na którym na lotnisku parkują samoloty) oraz jej rozbudowa. Bezpośrednio przy obecnej drodze wojewódzkiej (DW 774) przeniesiony zostanie terminal cargo – dzięki temu przy terminalu pasażerskim nie będzie już ciężarówek, a kierowcy korzystający z cargo będą mieli łatwiejszy dojazd.
Wygodny, szybki dojazd do portu jest ważny dla: pasażerów, pracowników, innych użytkowników lotniska, a także firm zlokalizowanych wokół portu lotniczego. Lotnisko powinno być dobrze skomunikowane z miastem i regionem poprzez odpowiednią infrastrukturę drogową i kolejową.   Budowa tzw. trasy balickiej, zmiana przebiegu drogi wojewódzkiej 774 w okolicy portu lotniczego – przełożenie jej na drugą stronę autostrady, budowa nowego węzła autostradowego to inwestycje ważne dla udrożnienia infrastruktury drogowej wokół portu. I chociaż ich realizacja nie zależy od lotniska, aktywnie uczestniczymy w rozmowach na temat planowanych rozwiązań.