W Kraków Airport priorytetem od zawsze był i pozostanie komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i zdrowie naszych pasażerów. Dlatego też, przez cały okres wstrzymania ruchu lotniczego trwały prace nad przygotowaniem lotniska do jego wznowienia zgodnie z nowymi wymogami sanitarnymi.
W porcie został powołany specjalny zespół, którego celem jest stały monitoring obecnej sytuacji oraz wdrożenie niezbędnych rozwiązań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa podróżnych, użytkowników i pracowników lotniska, w stałej współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Wojewodą Małopolskim i jednostkami Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Dzięki temu pasażerowie mogą teraz korzystać z infrastruktury spełniającej najwyższe standardy sanitarne.
30 czerwca Kraków Airport jako pierwszy port lotniczy w Polsce podpisał deklarację „Aviation Industry Charter for COVID-19”, zainicjowaną i przygotowaną przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Głównym celem deklaracji jest stosowanie i promowanie nowych zasad bezpieczeństwa przeciwko rozprzestrzenianiu się COVID-19 przez operatorów lotniczych oraz zarządzających lotniskami, w celu ułatwienia przywracania podróży lotniczych w ramach Unii Europejskiej oraz pozostałych krajów niezrzeszonych.
- Na teren terminala mogą wejść tylko pasażerowie po okazaniu dokumentu podróży (karty pokładowych lub rezerwacji) oraz osoby zapewniające niezbędną asystę.
- Wszystkim pasażerom przy wejściu do terminala mierzona jest temperatura. Zostały zainstalowane kamery termowizyjne oraz bramki mierzące temperaturę. Wystarczy przyłożyć nadgarstek do odpowiedniego czytnika i w kilka sekund można przekroczyć bramkę.
- W całym terminalu wprowadzono oznaczenia pomagające zachować dystans między wszystkimi użytkownikami. W terminalu ogólnodostępne są także płyny dezynfekujące, zapewniono również możliwość zakupu środków ochrony osobistej.
- Podróżni zobowiązani są cały czas do utrzymania dystansu sanitarnego według powszechnie obowiązujących zaleceń oraz korzystania z rozwiązań samoobsługowych. Pomocne w tym są stanowiska nadawania bagażu (self-service bag drop), które Kraków Airport – jako pierwsze lotnisko w Polsce – uruchomił jeszcze w lutym. Usługa self-service bag drop (SBD) jest najnowocześniejszą formą nadawania bagażu przez pasażera, co oszczędza czas czekania w kolejce do kilkudziesięciu sekund, ale także pozwalają zachować dystans między podróżującymi.
Infrastruktura jest cały czas dostosowywana do zmieniających się potrzeb. Ze względów sanitarnych tymczasowo zostały zamknięte place zabaw i strefy rozrywki, fontanny wody pitnej, zawieszone zostały zajęcia relaksacyjne oraz sesje dogoterapii.
Podróże po Europie
Wraz ze znoszeniem kolejnych obostrzeń dotyczących podróżowania, pojawia się dużo wątpliwości co do zasad wjazdu i przebywania w niektórych krajach. Przydatne w tym wypadku jest interaktywne narzędzie Re-open EU, które dostarcza niezbędnych informacji do tego, by móc zaplanować bezpieczne podróże i wakacje w Europie. Wybierając z listy konkretne państwo znajdziecie najważniejsze informacje o zasadach pobytu czy potrzebnych dokumentach.