„Z powodu pandemii rok 2020 stał się wyjątkowo trudnym dla krakowskiego lotniska, ale także dla całej branży lotniczej i turystycznej. To czas zmagań z „niewidzialnym wrogiem”, który zweryfikował plany rozwijania atrakcyjnej siatki połączeń w Kraków Airport i całej branży.”
Tak podczas poniedziałkowego Podsumowania roku 2020 mówił Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport. Przed wystąpieniem pandemii krakowskie lotnisko obsługiwało ponad 8 milionów pasażerów, w kwietniu 2020 obsłużyliśmy tylko 52 pasażerów, co wyraźnie wskazuje na ogrom strat dla lotniska. Liczby mówią same za siebie.
2020 rok to 2 592 972 pasażerów czyli 69 % mniej w stosunku do 2019 roku.
To oznacza 5 817 904 mniej pasażerów na krakowskim lotnisku.
Początek pandemii
Od początku 2020 roku Kraków Airport na bieżąco współpracuje z Głównym Inspektorem Sanitarnym, stosuje się do wszystkich rozporządzeń Ministerstwa Infrastruktury oraz do zaleceń Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 15 marca zamknięto granice i wprowadzono zawieszenie wykonywania połączeń w ruchu lotniczym.
Po tej dacie z Kraków Airport wykonywane były tylko połączenia o statucie rescue flight, a lotnisko przygotowywane zostało do wprowadzenia nowych zasad sanitarnych. Dowodem na to, że Kraków Airport w dobie pandemii pozostawał i pozostaje w czołówce najlepszych lotnisk świata dbających o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zdrowia pasażerów, było przyznanie Kraków Airport, jako pierwszemu portowi lotniczemu w Polsce, ACI Airport Health Accreditation. Akredytacja przyznawana przez Airports Council International (Międzynarodową Radę Portów Lotniczych) dotyczy przede wszystkim takich obszarów jak: technologia sprzątania, dezynfekcja, stosowanie zasad dystansu społecznego, zabezpieczenie personelu lotniska, sposobu informowania o zasadach sanitarnych oraz innych udogodnień dla pasażerów. Według przeprowadzonych badań, aż 90% pasażerów pozytywnie ocenia wprowadzone w Kraków Airport zasady sanitarne.
Wakacje w Kraków Airport
W czerwcu nastąpiło przywrócenie najpierw krajowego ruchu pasażerskiego, a następnie ruchu lotniczego w ramach granic wewnętrznych Unii Europejskiej. W tym roku podróż na wakacje z/do Kraków Airport przebiegała w innej rzeczywistości niż zawsze. Pasażerowie żegnali się z odprowadzającymi przed terminalem /wejście do terminalu było możliwe tylko po okazaniu karty pokładowej/, tuż przed wejściem zobowiązani byli do mierzenia temperatury, a także do noszenia maseczek na terenie lotniska i na pokładach samolotów. Mimo reżimu sanitarnego radość z podróżowania po okresie lockdownu sprawiła, że terminal znowu zapełnił się pasażerami. Od lipca do września otwarto nowe połączenia wakacyjne w ramach akcji #LOTnaWakacje oraz wznowiono ruch do 23 krajów. Od lipca do września Kraków Airport obsłużył ponad 760 tysięcy pasażerów.
Nowe połączenia
W lipcu AirFrance uruchomił bezpośrednie loty na lotnisko im. Charles’a de Gaulle’a do Paryża, jedno z najbardziej oczekiwanych połączeń do stolicy Małopolski.
W grudniu Luxair Luxembourg Airlines zainaugurował połączenie #PROSTOzKRAKOWA do Luksemburga.
Trudna jesień i zima w Kraków Airport
25 października wszedł w życie zimowy rozkład lotów w Kraków Airport. Według planów pasażerowie krakowskiego lotniska mieli skorzystać z 90 połączeń #PROSTOzKRAKOWA do 65 portów lotniczych. Krakowskie lotnisko na bieżąco wdrażało aktualizowane przez Radę Ministrów RP wytyczne dotyczące ograniczeń, mające zapewnić zapobieganie rozprzestrzenianiu się COVID-19. Obecnie dostęp do terminala pasażerskiego mają wszyscy pasażerowie oraz osoby odprowadzające czy witające, po wcześniejszym poddaniu się pomiarowi temperatury. Utrzymany jest obowiązek zakrywania ust i nosa nie tylko w terminalu, ale na terenie całej infrastruktury lotniska tj. parkingów, dróg prowadzących do terminalu i Wewnętrznego Układu Komunikacyjnego.
Inwestycje w Kraków Airport
W dniu 29.10.2020 krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie na realizację zadania inwestycyjnego: „Budowa budynku magazynowego Cargo wraz z częścią biurową oraz zagospodarowaniem terenu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o. o.”. Większy i nowocześniejszy terminal pozwoli spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi oddalenie ruchu samochodów ciężarowych od bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego. W ostatnich dniach grudnia został ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji.