Łącznie w 2022 r. Kraków Airport obsłużył 7 394 176 pasażerów, co stanowi 88%  ruchu pasażerskiego z roku 2019. To drugi wynik w historii krakowskiego lotniska po rekordowym 2019 roku, kiedy to witaliśmy 8 milionowego pasażera.

Rok 2022 rozpoczęliśmy pełni nadziei, z mocnym nastawieniem na odbudowę i rozwój Kraków Airport, a zakończyliśmy symbolicznym powitaniem 7-milionowego pasażera. Nasz główny cel, czyli odbudowa siatki połączeń, a co za tym idzie aktywizacja ruchu pasażerskiego do stanu sprzed pandemii, został osiągnięty. W ofercie krakowskiego lotniska obecnie znajduje się 121 połączeń.  – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Początek 2022 roku przyniósł krakowskiemu lotnisku szereg wyzwań związanych z pandemią, a także wojną w Ukrainie. Przez pierwsze tygodnie wojny Kraków Airport obsługiwał obywateli Ukrainy, którzy uciekając przed wojną, podróżowali do innych krajów. Najważniejsza była doraźna pomoc udzielana zwłaszcza matkom z dziećmi, osobom starszym. Wymagało to od pracowników lotniska pełnego zaangażowania i współpracy ze służbami pomagającymi uchodźcom; zorganizowaliśmy specjalne dedykowane miejsca dla rodzin z dziećmi, udostępniliśmy za darmo żółte telefony, by mogli porozumieć się z rodzinami na całym świecie. Jak zawsze bardzo doceniamy ludzką solidarność współpracujących służb obsługujących pasażera a także władz Miasta Krakowa i Małopolski, gmin: Liszki i Zabierzowa. Kraków Airport udostępnił także ukraińskim rodzinom dom w którym mieszkają do dzisiaj. Nadal komunikaty w terminalu pasażerskim emitowane są także w języku ukraińskim, a do drużyny Kraków Airport dołączyli kolejni pracownicy z Ukrainy.

Połączenia w Kraków Airport w 2022

Podobnie jak w 2021 r. pasażerowie najchętniej wybierali podróż do Wielkiej Brytanii, Włoch, czy Niemiec. Ulubione miasta pasażerów to kolejno: Londyn, Oslo, Warszawa.
W letniej siatce połączeń duża popularnością cieszył się kierunki włoskie, hiszpańskie, greckie. Ze słonecznych miast pasażerowie najchętniej wybierali Rzym, Barcelonę i Tel Awiw. Od czerwca dzięki PLL LOT można było polecieć do Nowego Yorku – Newark, popularność tego połączenia pokazała jaką wartość stanowią loty długodystansowe do Stanów Zjednoczonych.
Ciekawymi kierunkami okazał się Agadir i Amman oferowany przez linię lotniczą Ryanair, Abu Dhabi Wizz Air czy Dubaj FlyDubaj. W wakacje pasażerowie mogli skorzystać także z polskich kierunków do: Szczecina, Olsztyna-Mazury, Gdańska.
Równie atrakcyjnie prezentuje się siatka połączeń sezonu Zima 2022/2023 z propozycją 121 połączeń #PROSTOzKRAKOWA do 84 miast w 30 krajach. Na pasażerów czekały także nowe połączenia bazowych przewoźników Kraków Airport: Ryanair uruchomił połączenia do Tuluzy we Francji, Poznania i Eljatu, a Wizz Air do Leeds Bradford i Malagi.

Inwestycje w Kraków Airport 2022/2023

  • Od listopada działa nowy salon Business Lounge, który zlokalizowany jest w części zastrzeżonej lotniska, na przeciwko gate-u 2. Z przyjemnością obserwujemy jak na krakowskim lotnisku konsekwentnie odradza się ruch pasażerski, w tym biznesowy, tak ważny dla rozwoju gospodarczego Krakowa i Małopolski. W nowym Business Lounge pasażerowie mogą znaleźć komfortowe miejsce do odpoczynku, pracy i biznesowych spotkań. Dwupoziomowy salon o powierzchni 850 m. kw.,  przeznaczony jest zarówno dla pasażerów podróżujących do krajów strefy Schengen, jak i NonSchengen.
  • Obecnie trwają również zaawansowane prace budowlane na płycie postojowej lotniska. W wyniku realizacji inwestycji zostanie oddanych 15 dodatkowych miejsc postojowych dla samolotów.
  • Podpisane zostały dwie umowy na realizację obiektów na terenie lotniska tj. nowego terminala cargo oraz infrastruktury towarzyszącej. Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo i będzie pierwszym krokiem do rozpoczęcia prac nad kolejnym etapem Planu Generalnego tj. rozbudową terminala pasażerskiego i zwiększenie jego przepustowości. W nowym obiekcie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze.
  • Cały czas podejmujemy także niezbędne działania, które przybliżają do uzyskania ostatecznej decyzji środowiskowej oraz budowlanej umożliwiającej realizację najważniejszego zadania w Planie Generalnym, czyli budowy nowej drogi startowej. Od początku byliśmy świadomi, że proces przygotowań do tej inwestycji pod wieloma względami będzie trudny i czasochłonny. We wrześniu 2022 roku, po kilkuletnich sporach sądowych ze stroną społeczną oraz po wykorzystaniu możliwych instrumentów prawnych do obrony uzyskanej decyzji, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wydała postanowienia o zakresie raportu i nakazała jego uzupełnienie. Aktualnie prowadzone są prace nad uzupełnieniem treści raportu.

Konferencja ACI w Krakowie

Gospodarzem tegorocznej edycji jednego z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu branży lotniczej, zarówno dla pracowników, jak i podróżujących – ACI Customer Experience Global Summit, był Kraków Airport. Wyjątkowe spotkanie organizowane przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (Airports Council International) umożliwił otwarty dialog na aktualnie najważniejsze kwestie związane z transportem lotniczym oraz bezpieczeństwem. Wrześniowa konferencja to spotkanie ponad 400 gości z całego świata związanych z lotnictwem, ekspertów w dziedzinach bezpieczeństwa, obsługi klienta, komunikacji, innowacji, zarządzania, a także dyrektorami lotnisk i przedstawicielami branży lotniczej. ACI Customer Experience Global Summit była okazją do promocji Krakowa i regionu Małopolski na arenie międzynarodowej. Przede wszystkim jednak, była to promocja Polski – silnej marki, która łączy w sobie potencjał biznesowy i turystyczny.

Osiągnięcia i nagrody

W roku 2022 Kraków Airport uzyskało 2 poziom akredytacji ACI Airport Customer Experience przyznawanej przez ACI World. Akredytacja przyznawana jest portom lotniczym, które w swojej działalności dążą do podnoszenia standardów obsługi podróżujących, dla których najważniejsze jest bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Wyróżnienie to pozwala na obiektywne potwierdzenie wysokiej jakości świadczonych przez Kraków Airport usług i jest sygnałem dla podróżnych, że priorytetowo traktujemy pasażera i jego potrzeby.

Kraków Airport otrzymał także przedłużenie ACI Airport Health Accreditation przyznawany przez Airports Council International (ACI) (Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych). Program ten obejmuje zagadnienia dotyczące nowych zasad postępowania w związku z pandemią COVID-19 opracowanych przez międzynarodowe organizacje lotnicze, jak ICAO, EASA oraz ACI. Akredytacja dotyczy przede wszystkim przyjętej technologii sprzątania oraz zakresu prowadzonej dezynfekcji, stosowania zasad dystansu społecznego, zabezpieczenia personelu lotniska, sposobu informowania o zasadach sanitarnych oraz innych udogodnień dla pasażerów np. ogólnodostępne na terminalu środki dezynfekujące.

Komfort obsługi pasażera

Jedyny Nails Bar na lotnisku w Polsce oferuje pasażerom wylatującym z Krakowa ekspresowe usługi manicure; czas wykonywania usługi to 10 – 25 minut. W terminalu znajdują się także fotele masujących. Koszt to 10 zł lub 2 euro za każde 5 min. Istnieje możliwość płatności kartą zbliżeniowo oraz monetami. Dostępnych jest również 8 urządzeń do ładowania urządzeń mobilnych, które są dostępne dla pasażerów za darmo w części ogólnodostępnej i zastrzeżonej.
Innowacyjne rozwiązania to przyszłość naszego lotniska, gdyż dbamy nie tylko o bezpieczeństwo ale także o komfort naszego pasażera. Bella to inteligentny robot dostawczy w kształcie kota, który nie tylko przynosi jedzenie pasażerom ale oferuje niespotykane wcześniej zdolności interakcji na linii człowiek – robot. Nie chcemy powiedzieć, że zastępuje pracę człowieka, ale na pewno ją usprawnia budząc jednocześnie uśmiech zwłaszcza u najmłodszych.