Dział Utrzymania Operacyjnego sprawuje we współpracy z Dyżurnymi Operacyjnymi oraz Pionem Inwestycji i Zarządzania Infrastrukturą kontrolę nad stanem nawierzchni, w szczególności stanu nawierzchni drogi startowej, dróg kołowania oraz płyty postojowej samolotów.

To dzięki pracy tego działu samoloty mogą bezpiecznie lądować i startować – szczególnie zimą. Są mistrzami jazdy synchronicznej, dzięki czemu z płyty lotniska znikają wszystkie płatki śniegu, a zielone tereny wzdłuż pasa startowego wyglądają prawie jak angielskie trawniki.

fot. Piotr Kędziora

To ekipa stricte techniczna, która znać się musi na pojazdach specjalistycznych zimowego i letniego utrzymania: na oczyszczarkach lotniskowych, zamiatarkach, pługach wirnikowych, polewarkach oraz na ciągnikach rolniczych wraz z osprzętem do koszenia terenów zielonych. Diagnostyka samochodów i silników, hydraulika siłowa, automatyka sterowania maszynami, obsługa malowarek i spawalnictwo nie maja przed nimi tajemnic. Doświadczenie i umiejętność logistyczne są niezbędne chociażby do zabezpieczenia odpowiedniej ilości materiałów eksploatacyjnych do sprzętu, samochodów osobowych i dostawczych MPL. Może też nie wszyscy wiedzą, ale ten dział odpowiada również za właściwy stan oznakowania poziomego lotniska, konieczny element do bezpiecznego prowadzenia ruchu naziemnego statków powietrznych i innych pojazdów.

Podstawą sukcesu  Działu Utrzymania Operacyjnego jest umiejętność pracy i współdziałania w zespole, a także pracy pod presją czasu – szczególnie podczas intensywnych opadów śniegu podczas trwania akcji odśnieżania lotniska. Dzięki ich wiedzy oraz umiejętności rozwiązywania problemów związanych z awariami sprzętu, właściwej analizie uszkodzeń i dynamicznemu podejmowaniu decyzji w zakresie napraw awaryjnych sprzętu, utrzymanie operacyjne odbywa się bez przeszkód.

fot. Tomasz Qna Chochół